(FBN-H: Family Business Network Hungary) 

Családi Vállalkozók, Vállalat Tulajdonosok és Vállalkozó Családok 

 

Mi számít családi vállalkozásnak, vállalatnak?

Az Európai Unió 2009-ben a világszerte használatos 90 féle megfogalmazásból a következőt választotta: Családi vállalkozásnak minősülnek, méretüktől függetlenül azon gazdasági társaságok, amelyek irányításában a tulajdonos mellett legalább még egy családtag részt vesz, valamint a család tulajdoni hányada meghatározó szerepet (Nyílt részvénytársaság estén minimum 25+%; Zárt részvénytársaság esetén minimum 50+%) biztosít a családnak a tulajdonosi döntésekben.

Milyen definíciót használ az FBN-H Magyarországon?

Tekintettel arra, hogy a kelet-közép-európai gazdasági fejlődés jelentősen eltér a nyugat-európaitól más szempontok figyelembe vétele is indokolt, így a hazai tulajdon, adózás, és a családnév használata jelentős versenyelőny a stabil, felelős vállalati kultúrák megerősődése és az az eredeti tőkefelhalmozás érdekében. Ugyanakkor megegyezik a definíció a több vállalkozást irányító családok esetében a vállalkozó család minősítésben.

Magyarország - Top 100 – Családi Vállalatok

50+ főt foglalkoztató évi legalább 1 milliárd Forint hozzáadott érték típusú (árbevétel–ELÁBÉ) forgalmat legalább generáló vállalatok, amelyek tulajdonosi köre meghatározóan egy családból kerül ki és a cégvezetésben a tulajdonoson kívül legalább egy családtag részt vesz.

Magyarország - Hot 500 – Családi Vállalkozások

15-49 főt foglalkoztató évi 300-999 millió Forint hozzáadott érték típusú (árbevétel–ELÁBÉ) forgalmat generáló vállalkozások, amelyek tulajdonosi köre meghatározóan egy családból kerül ki és a cég vezetésben a tulajdonoson kívül legalább egy családtag részt vesz.

A családi vállalkozások a GDP és a foglalkoztatás 40-60%-áért felelősek. Jelen gazdasági válságban e szervezetek nagy része nem, vagy csak minimálisan bocsájtott el munkavállalókat, miközben jelentős befektetéseket hajtottak végre, bevételeik szinten tartása mellett.

A közép-kelet-európai régióban most zajló utódlási hullám - amely a ’89 után alapított vállalkozásoknál az alapító generáció nyugdíjas korba érésével aktuális lett és várhatóan marad a következő 10 évben - jelentős társadalmi és nemzetgazdasági kockázatokat hordoz, hiszen (menedzsment, jog, pénzügy és szervezetfejlesztési) szakmai  tapasztalatcserék és államigazgatási törődés nélkül csak a családi cégek 1/3-a éli túl az utódlási folyamatot.

 

A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület

Az Egyesület 2009-ben jött létre azon céllal, hogy a magyarországi Családi Vállalatok érdekeit szem előtt tartva összefogja azokat, és gazdasági valamint utódlási kérdésekben, szakértők és állami döntéshozók együttműködésében gondoskodjon a felmerülő nehézségek orvoslásában.

Alapszabály szerint: Felelős családi vállalkozások létrehozásának és működtetésének elősegítése annak érdekében, hogy a családi vállalkozások által felhalmozott materiális és immateriális értékek hosszútávon hozzájáruljanak a családok, a vállalkozások és a nemzeti kultúra fejlődéséhez valamint a felhalmozott megtakarítások Magyarországon maradjanak működő tőke formájában.

A fórumról

A Taggondozás, tagfelvételi fórum célja, hogy az Egyesület értékrendszerének megfelelő tagokat vegyen fel, valamint hogy a tagok az egyesületi tagságból a maximális értéket legyenek képesek kivenni, és betenni. Így céljuk, hogy a jelentkező tagok az Egyesület életét, jövőképét, értékeit, munkáját, feladatait, komolyságát képesek legyenek megtapasztalni. Biztosítják, hogy az Egyesületbe olyan tagok nyernek felvételt, akik aktív konstruktív közreműködésükkel maximálisan segítik az egyesület, célkitűzéseinek elérésében, valamint, hogy az egyesületi tagfelvétel egy átlátható, az elnökség számára irányítható, hatékony, minimális adminisztrációval járó eljárás legyen.

Újabb Hét magyar vállalat az ELITE Programban

Újabb hét hazai cég kezdte meg a Londoni Tőzsdecsoport és a Budapesti Értéktőzsde együttműködésében megvalósuló, a középvállalkozások szintlépését elősegítő, nemzetközi vállalkozásfejlesztési képzést, az ELITE Programot. Az újonnan csatlakozó cégekkel együtt a régióban kiemelkedő módon 24 magyar vállalat vesz részt a globálisan több mint 1100 résztvevő céget jegyző program képzéssorozatában.

Forrás: Budapesti Értéktőzsde

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 13., Hétfő

NextGen vagyok, mi lesz velem? – a generációváltás Németh Márton szemszögéből

A Sipospack egy rendszerváltáskor alakult magyar vállalkozás, vagyis idén 30 éves, de a cégforma (Kft) csak 1996-ban alakult ki. Márton nem egyenesági leszármazott, így nem is örökös. Ő Sipos Gyula veje, vagyis felesége révén került a céghez, mely csomagolóanyag (fólia) feldolgozással és kereskedelemmel foglalkozik. Jelenleg az anyacég egyik leányvállalatának (I Print 4 You) ügyvezetője, mely egy kényszerhelyzet hatására alakult meg 2015-ben - tudtuk meg április 24-én a K&H 16. Családi Vállalatok Klubján. 

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 08., Szerda

A családban marad?

Sok ezer magyar családi vállalkozás vezetője keresi most az utódját, de mit kell tudnia az új főnöknek? Fel lehet készülni egyáltalán a cégvezetésre? Erről kérdeztük szakértőinket, Bagdi Lajos adószakértőt és Vámosi Róbert ügyvédet.

Forrás: https://piacesprofit.hu 2019. április 16.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 08., Szerda