Ennek eldöntéséhez még a sikeres vezetőknek is szükségük lehet mások tapasztaltaira.

Gyakori feltételezés, hogy a vállalkozói lét motivációs erejét kifejező v-faktort a családi vállalkozásokban felnövő új nemzedék a génjeiben hordozza. Mégis, a vezetők számára sarkalatos kérdés, hogy mikor jön el az ideje annak, hogy a következő generációt aktívan tanítani kezdjék mindarra, amire vállalkozás vezetéséhez szüksége lesz. Az iskolai tanulóévekhez kötődik legerősebben; talán már kisgyermekkorban elkezdődik; vagy csak azután következhet, hogy eleget tapasztalt önállóan is a fiatal? A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) szerint a kérdések megválaszolásához a családi vállalkozások vezetőinek azt kell mindennél tisztábban látniuk, hogy melyek azok a minden más felett álló tényezők, amelyek a vállalkozást éltetik.

 

A Family Business Network nemzetközi szervezetének tagjai körében végzett globális, önkéntes felmérés eredményei szerint a válaszadók több mint fele, 52 százalék véli úgy, hogy ehhez az ideális életkor 13-18 év; 23 százalékuk szerint a 19-25 évesek esetében a leghatékonyabb és legeredményesebb a tudás átadása. Közel ugyanennyi vezető – 21 százalék – szavaz határozottan a gyermekkor éveire, a 0-12 éves korcsoportra, míg a 26 év felettiek mellett mindössze 4 százalékuk teszi le a voksát.

 

Milyen életkorban tanítsuk meg a fiataloknak mindazt, amit a vállalkozásról tudniuk kell?

 

 

Forrás: FBN-H

 

Nem meglepő, hogy a világ minden táján élő válaszadók 52 százaléka tartja ideálisnak a 13-18 éves életkort. Ez az az időszak, amikor a fiatalok életük minden terén sokat, intenzíven tanulnak, önállósodnak, mégis egyfajta védőburokban élnek, a vállalkozásban pedig sok mindent kipróbálhatnak a családi vállalkozás vezetőinek vigyázó szeme előtt.

 

Az FBN-H tagjai között jellemző, hogy a következő generáció egyszerű, gyakran fizikai munkalehetőséget kap a vállalkozásban idejekorán. Később vállalkozást, vagy új üzletágat kell indítania a fiataloknak, hogy bebizonyítsák rátermettségüket mielőtt a legnagyobb felelősséget a családi vállalkozás vezetését átvennék – meséli saját és társai tapasztalata alapján Kürti Tamás az FBN-H alelnöke. A családi vállalkozások alapköveit alkotó stabil családi értékeket, valamint azok tiszteletét és megőrzését kisgyermekkorban tanuljuk-tanítjuk meg. A munkával kapcsolatban is, akár tudatosan, akár akaratlanul adjuk át ezt a tudást. Ha ez a vállalkozás legfontosabb mozgatórugója, a 0-12 éves kor valóban az ideális életkor lehet. – fejti ki Kürti Tamás az egészen fiatal korban való „értékrend-nevelés” jelentőségét. Az is egyértelműnek tűnik, hogy a komolyabb elméleti, tudományos alapokon nyugvó tudnivalók várhatnak akár az egyetemi évekig; ez persze is attól függ, mennyire kiemelt szerepet játszik ez a fajta ismeret az adott családi vállalkozás életében, és mikor, milyen mértékben mutat affinitást az iparág iránt a család fiatal titánja.

 

A családi vállalkozások vezetőinek egyik legfontosabb és legnehezebb küldetése, hogy gyermekei, unokái idővel átvegyék tőle a stafétabotot, és tovább építsék mindazt, amit együtt elértek. Mondja Boross Dávid, az egyesület kommunikációs vezetője. Ehhez egyszerre kell jó szülőnek, tanítónak, mentornak, főnöknek és példaképnek lennie. Nagyon szerencsés az a család és vállalkozás, ahol ez a sok feltétel egyszerre megvan. Boross szerint egy családfő akkor mondhatja el, hogy az első lépéseket megtette, ha végiggondolta mindazt, amiről az FBN nemzetközi szervezetének felmérése során választ adók megtettek: mikor érdemes bevonni az új generációt a családi vállalkozás munkájába, és miért. A vezetőnek világosan látnia kell, mi a családi vállalkozás lényege, éltető ereje! Ebből kiindulva a fiatalok fejlesztése, tapasztalatszerzése ennek szolgálatába állítható.

 

A vállalkozói motiváció, elégedettség forrása, azaz a v-faktor az új generáció tagjaiban lehet, hogy születésüktől fogva megvan, de valószínűbb, hogy a vállalkozás vezetőjének kell ezt felébresztenie. A nemzetközi és hazai tapasztalat is azt mutatja, hogy a fiatalok elégedettsége nem annak a függvénye, hogy mennyi időt töltenek a vállalkozásban végzett munkával, és hogy ehhez képest mennyi idő áll rendelkezésükre. A v-faktor leggyakrabban pusztán azáltal kel életre, hogy lehetőséget, alkalmat kapnak a részvételre. utal egybehangzóan saját példáikra Kürti Tamás és Boross Dávid is.

 

 

 

A fórumról

Az Egyesület deklarált céljai, hogy a hazai társadalom megismerkedjen a családi vállalat fogalmával, hogy üzeneteink eljussanak a lehetséges tagjainkhoz és partnereinkhez. Az Egyesület olyan minősítő szervezet kíván lenni, melynek tagsága és partneri köre büszkén viseli címét. Ennek érdekében az Egyesület aktív kommunikációs munkát folytat: tájékoztatja a hazai és nemzetközi sajtót, közvetít a tagok és a sajtó között, szükség esetén pedig reagál az eseményekre. Az egységes és világos kommunikáció érdekében a sajtókapcsolatokat ebben a fórumban központosítottuk

Nincsenek könnyű helyzetben a családi vállalkozások

A családi vállalkozásokat érintő legkritikusabb kihívásokat sok esetben belső szervezeti problémák okozzák, derül ki a Deloitte nemzetközi, 268 családi vállalkozás jelenlegi és leendő vezetőjével végzett kutatásából.

Forrás: Piac & Profit 2017. szeptember 5.

Tovább az eredeti cikkhez: http://www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/nincsenek-konnyu-helyzetben-a-csaladi-vallalkozasok/

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2017. Szeptember 15., Péntek

Keresik a legjobb családi vállalatokat

A családi vállalkozások hosszú távon is fenntartható fejlődése nélkülözhetetlen a társadalom és a gazdaság fejlődéséhez. Idén is díjazzák azokat a családi vállalatokat, melyek sikeres működésük mellett, a családi értékek megőrzését és a társadalmi felelősségvállalást is beépítik stratégiájukba. A K&H ebben az évben is kiválóság díjat ad ezeknek a cégeknek.

Forrás: Origo 2017. szeptember 15.

Tovább az eredeti cikkhez: http://www.origo.hu/gazdasag/20170907-keresik-a-legjobb-csaladi-vallalatokat.html

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2017. Szeptember 15., Péntek

Most kiderül, melyik a legmenőbb gyár Magyarországon

Vajon melyek Magyarország legjobb gyárai? A gyártóipar szereplőinek ritkán van lehetőségük megmutatni magukat, pedig itt is bőven találni kiemelkedő teljesítményeket: innovációk, elégedett dolgozók és vevők, energiahatékonyság és digitális fejlesztések. Ez csak néhány az Év Gyára verseny 9 kategóriája közül, amelyre idén ismét nevezhetnek a magyarországi gyártóegységgel rendelkező vállalatok. Az egyik tavalyi győztest kérdeztük arról, hogy hogyan került a legjobbak közé, és tulajdonképpen mit nyert a cége az elismeréssel.

Forrás: Portfolio, Háhner Petra, 2017. szeptember 14

Tovább az eredeti cikkhez: http://www.portfolio.hu/vallalatok/most_kiderul_melyik_a_legmenobb_gyar_magyarorszagon.262141.html

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2017. Szeptember 15., Péntek

Ezek miatt fáj a legtöbb családi vállalkozás feje

A családi vállalkozásokat érintő legkritikusabb kihívásokat sok esetben belső szervezeti problémák okozzák, derül ki a Deloitte nemzetközi, 268 családi vállalkozás jelenlegi és leendő vezetőjével végzett kutatásából.

Forrás: Világgazdaság 2017.09.04.

Tovább az eredeti cikkre: https://www.vg.hu/vallalatok/ezek-miatt-faj-legtobb-csaladi-vallalkozas-feje-599775/

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2017. Szeptember 06., Szerda