Kerekasztal-beszélgetés a hazai családi vállalatok fiatal vezetőiből álló nextGen csoporttal

Béres Melinda a Béres Gyógyszergyár Zrt., Kürti Tamás a Kürt Információbiztonsági Zrt., Bárány László a Master Good Cégcsoport, valamint Boross Dávid az Oázis Kertészeti Cégcsoport képviseletében alkották a résztvevőit annak a kerekasztal-beszélgetésnek, amely a „Családi vállalkozás, avagy az igazi fenntartható modell” címet kapta. Az idei Fiatal Vállalkozók Hetének nyitónapján tartott konferencián a Felelős Családi Vállalatok tagjai megállapították: ahhoz, hogy 50 év múlva is működő vállalatot hozzanak létre napjaink cégalapítói, bizony „sok csillagot kell összegyűjteni”. Ehhez kaptak jó tanácsokat a konferencia résztvevői a fiatal FBN-H tagoktól.

 

Mindenkinek feladata van: csapatjáték és önállóság

 

A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) fiataljai – a magukat nextGen-nek nevezők – nem cégalapítók, de nagyon is közelről láthatták, hogy szüleik miként építették fel családi vállalataikat, és kivétel nélkül mindannyian szereztek már tapasztalatokat a családi cégek működtetésében. Volt, aki a legegyszerűbb fizikai munkával kezdte, míg más tudatosan a legkülönbözőbb munkaterületeken töltött el hónapokat. A lényeg minden esetben az volt, hogy megértsék a cég működését – mondta egyöntetűen a nextGen-négyes – és természetesen az, hogy megtanulják becsülni a munkát.

 

Ezután jöhetett csak az igazi feladat: felépíteni valamit önállóan, teljes felelősséggel, akárcsak egy cégalapító. Béres Melinda a családi borgazdaságot vezeti, Kürti Tamás alelnökként a modern szervezetfejlesztést honosította meg a család vállalatánál, míg Bárány László és Boross Dávid egy-egy önálló üzletágat épített fel és vezet sikerrel. Szintén közös tapasztalat, hogy a sikeres családi vállalatoknak minden generációja vállalkozik, nemcsak a mindenkori irányítói, igazolva azt, hogy mind a szakmának, mind a vállalkozói létnek komoly hagyománya, megőrzésre és gyarapításra érdemes öröksége van.

 

Amiről a legtöbben nem beszélnek: konfliktusok

 

A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége által szervezett konferencia résztvevői nyíltan válaszoltak a fiatal közönség által felvetett provokatív kérdésekre is, amelyek a családtagok közötti munkahelyi súrlódásokra és azok megoldásában, megelőzésében példát mutató tapasztalatokra irányultak. Tisztelet az idősebbek iránt, a családi és vállalati ügyek konzekvens elhatárolása egymástól, illetve maximális bizalom egymásban – ezeket jelölték meg alapvető szempontokként a kerekasztal résztvevői. Ha a család mindezt szem előtt tartja, a vállalkozás működtetésének minden ügyes-bajos kérdése, konfliktushelyzete megoldható – talán egyetlen sarkalatos problémát kivéve.

 

Sajnos, a generációváltás során, amely gyakran az érintett vállalkozások életének legsúlyosabb kríziséhez vezet, a családi vállalatok kétharmada elvérzik. Ilyenkor a céget végül nem a családtagok veszik át; sőt, rosszabb helyzetben az egész vállalat bezárásra kényszerül. A családi vállalkozások eladásával a működés alapját adó hagyományok, értékek eltűnnek, sok esetben a szakértői gárda egy részével együtt; megszűnésük pedig, a nagyobb vállalatok esetében sok száz család megélhetését veszélyezteti – mutattak rá a családtagok felelősségére, ezzel együtt saját felelősségükre az FBN-H tagjai. Egészen biztos, hogy egy családtag többet hibázhat, többet engedhet meg magának „felettes szüleivel” szemben, mint a legtöbb beosztott, de ezzel soha sem szabad visszaélnie. A fiataloknak újra meg újra bizonyítaniuk kell rátermettségüket, előre felkészülve arra, hogy lassan, de biztosan át kell szivárogtatniuk a bölcsességet és tapasztalatot, hiszen egyszer majd ők lesznek szüleik helyében. Ők lesznek az átadók, és ők teremtik meg a lehetőségeket az őket követő generáció számára.

 

A beszélgetés végén még néhány rövid kérdésre is jutott idő. – Hogyan lehet a top100-ba jutni? – hangzott el a nézőközönségből. A v-faktort már megtapasztalt fiatalok sejtették, mi lesz a nextGen válasza. „Az ambíció fontos dolog, de ne ezért vállalkozz! Az igazi vállalkozó nem a helyezésekért, hanem azért dolgozik, mert hisz az általa kitalált, felépített üzleti modell sikerében. Ez olyan erőt és örömöt ad, amihez képest a top100-ba kerülés önmagában semmi”.

 

A fórumról

Az Egyesület deklarált céljai, hogy a hazai társadalom megismerkedjen a családi vállalat fogalmával, hogy üzeneteink eljussanak a lehetséges tagjainkhoz és partnereinkhez. Az Egyesület olyan minősítő szervezet kíván lenni, melynek tagsága és partneri köre büszkén viseli címét. Ennek érdekében az Egyesület aktív kommunikációs munkát folytat: tájékoztatja a hazai és nemzetközi sajtót, közvetít a tagok és a sajtó között, szükség esetén pedig reagál az eseményekre. Az egységes és világos kommunikáció érdekében a sajtókapcsolatokat ebben a fórumban központosítottuk

A HIPA díjazta 2017 legjelentősebb befektetéseit

Járműipari nagyvállalatok és hazai beszállítóik, globális piacvezető pénzügyi alapkezelő és szoftverfejlesztők, valamint a legnagyobb magyar vállalat – ők a 2017-es „Év Befektetője" díj nyertesei. A 7+1 díjazott között javarészt olyan vállalatok szerepelnek, akik több évtizedes jelenlétük után újabb nagy jelentőségű magyarországi bővítésről döntöttek tavaly, de szerepel a listán két olyan globális szinten meghatározó piaci szereplő is, akik regionális fejlesztőközpontjuk helyszínéül választották hazánkat.

Az "Év Befektetője 2017" díjak nyertesei

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Február 23., Péntek

Interjúk európai családi vállalkozások képviselőivel avagy vélemények, betekintés, idézetek

A Családi Vállalkozások Európai Egyesülete (EFB) által támogatott jelentés célja, hogy átfogó információkat szerezzen és széles körű áttekintést adjon a családi vállalkozások nemzeti és közösségi intézkedésekről, valamint a pénzügyi szektor fejlesztéseiről alkotott nézeteiről, álláspontjáról és az azokkal szembeni elvárásairól. Az áttekintés segítségével következtetések vonhatók le az európai gazdaságban fontos szerepet betöltő családi vállalkozások sikerének kulcsát képező stratégiákat illetően.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Február 14., Szerda

Recept a hosszú távú sikeres működéshez

Ma egy cég hosszú távú sikeréhez ez a három dolog kell: a munkavállalók szakértelme és lojalitása, a partnerekkel való jó kapcsolat és a legmodernebb technológia alkalmazása – vallja a FERZOL Lemezmegmunkáló Kft.

„Az elmúlt 30 év tapasztalataira alapozva a K&H társadalmi felelősségvállalási stratégiájának egyik fontos területe a vállalkozásösztönzés, amelybe 2015-től bevontuk a hazai családi vállalatokat is. Célunk, hogy hosszú távon erősítsük a szektor fenntartható működését és a családi értékek továbbvitelét. Ennek részeként hívtuk életre két évvel ezelőtt a K&H családi vállalatok kiválósági díjat, ahol a sikeres hosszú távú stratégia kategóriában legutóbb a FERZOL Lemezmegmunkáló Kft. eredményeit ismertük el” – tájékoztatott Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.

Forrás: www.hirado.hu

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Február 13., Kedd

Az egyetemisták mindössze 6 százaléka akar saját vállalkozást diploma után

Pedig a statisztikák szerint a vállalkozásoktatásba való befektetés az egyik legjobb megtérülést ígéri Európában.

A magyar egyetemisták-főiskolások 83 százaléka alkalmazottként tervez munkába állni a diploma megszerzése után, és csak 6 százalékuk gondolja úgy, hogy saját vállalkozást indít – írta a Világgazdaság. Öt évvel későbbre vonatkozó karrierterveik szerint viszont már csak 47 százalékuk látja magát foglalkoztatottként, és 35 százalékuk véli úgy, hogy akkorra már saját vállalkozását vezeti – derül ki a GUESSS (Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey) kutatás legutóbbi eredményeiből.

Forrás: www.hvg.hu

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Február 13., Kedd