Magyar kezdeményezésre formálódik a nemzetközi Family Business Network (FBN) közép-kelet-európai szervezete

 

A 2009-ben alakult Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) sikeres működése és aktív szerepvállalása nemzetközi szinten is elismert. Alelnökét, Kürti Tamást 2010-ben meghívták a családi vállalkozások nemzetközi szervezetének (FBN-I) vezetőségébe, ahol kucslfigurájává vált a Next Generation bizottságnak; emellett tavaly óta a szakpolitikával foglalkozó szervezet, az European Family Businesses (EFB) elnökének felkérésére alelnökeként is tevékenykedik. Idén az FBN-H tovább erősíti nemzetközi szerepét: folyamatosan dolgozik annak érdekében, hogy a 2011 óta magyar kezdeményezés alapján formálódó régiós együttműködés a bevált gyakorlatok megosztásával, iránymutatással sikerrel támogathassa a hasonló helyzetekkel, dilemmákkal szembenéző rendszerváltó országok családi vállalkozásait, miközben tovább erősíti az FBN-H és tagjai súlyát és szerepét a hazai és a nemzetközi színtéren egyaránt.

 

A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület  (FBN-H) a családi vállalkozások nemzetközi szervezete, a Family Business Network International (FBN-I) elismert tagjaként 2011 áprilisában nemzetközi konferenciát rendezett Family Business Bridges címmel, melynek során a bolgár szervezettel aláírt együttműködési szándéknyilatkozat révén formálódni kezdett a magyar egyesület régiós vezető szerepe is. A 2011 októberi, Szingapúrban rendezett éves konferencián a térségi szerepvállalás értéke egyre inkább megmutatkozott. Amint a résztvevő közép-kelet-európai országok felismerték, a rendszerváltáshoz is köthető kulturálisan hasonló dilemmáik, mennyiben különböznek és hasonlítanak a világ más régióiban tapasztaltakkal. Kürti Tamás, az FBN-H alelnöke vezetésével folyamatos egyeztetés zajlik a bolgár szervezettel, illetve folyamatban van az együttműködési lehetőségek keresése román, cseh és szlovák partnerekkel annak érdekében, hogy a rendszerváltó országok regionális együttműködése elindulhasson.

 

A Kürt Zrt. második generációs vállalkozó tagja, Kürti Tamás 2008-ban a cég kutatás-fejlesztés üzletágának felépítése után kezdte el aktívan keresni a lehetőségeket arra, hogy felkészülhessen későbbi szerepére a családi vállalkozásban, amelyet tudatos, felelős értékteremtő tulajdonosként látta. Mivel Magyarországon még nem állt rendelkezésre megfelelő összegyűjtött tapasztalat ezen a területen, útkeresése külföldön folytatódott; így ismerkedett meg az FBN-I-vel és az európai szakpolitikával foglalkozó European Family Businesseses szervezettel (EFB).

 

„Az FBN-I több száz fős, globális rendezvényein a várakozásaim beigazolódtak: a tudás, amit kerestem, létezik, a családi vállalkozással kapcsolatos kérdéseimre pedig valóban használható válaszokat kaphatok. A generációk együttélésének kihívásai, az utódlásra való felkészülés, a felelősen és szakértelemmel irányított, minden szempontból életképes, fenntartható vállalkozás működtetésének dilemmái feloldhatók, a felelős vezetés pedig tanulható” – összegzi nemzetközi tapasztalatait Kürti Tamás. – „A családi vállalkozás egy speciális tulajdonlási forma, melynek képviselői sokszínűségük ellenére világszerte ugyanazokkal az alapvető helyzetekkel néznek szembe, legyen szó többgenerációs vállalatcsoportról Ázsiában vagy első generációs kisvállalkozásról Közép-Európában. Ez a felismerés egyértelművé tette azt, hogy a legtöbbet mások élő példáiból, tapasztalataiból tanulhatunk, bevált gyakorlataik alkalmazásával a családi vállalkozást sikeresebbé tehetjük.”

 

Kürti ezt a felismerést, a családi vállalkozások közösségéhez tartozásának élményét és a tapasztalatok, gyakorlatok megosztásának fórumát „hozta haza” akkor, amikor 2009-ben tíz magyar családdal közösen megalapította a Felelős Családi vállalkozásokért Magyarországon Egyesületet (FBN-H). Az egyesület sikerét a gazdasági és társadalmi értékteremtés, a generációk közötti együttműködés, a kutatás és képzés támogatásában jól fémjelzi mind a hazai családi vállalkozások érdek-, és értékképviseletét ellátó független, aktív szakpolitikai fórumának tevékenysége, mind az elkötelezett közösség, és a tagvállalatok számára havi rendszerességgel megrendezett programok.

 

A nemzetközi szervezetekben végzett aktív munkát Kürti Tamás 2009-től az FBN-H alelnökeként és nemzetközi kapcsolatainak vezetőjeként folytatta. Tevékenységének elismeréseként mind az uniós szakpolitikai szervezet, az European Family Businesses (EFB), mind pedig az FBN-I beválasztotta saját elnökségébe. Kürti az előbbi alelnöki feladatait látja el, míg az utóbbi Next Generation bizottságának tagjaként és második generációs példaképként a családi vállalkozások új nemzedékeinek aktív útkeresését a nemzetközi gyakornoki program, a Fiatal Családi Vállalkozók Díj, tapasztalatcserélő fórumok, inspiráló előadások, konferenciák és számos további kezdeményezés révén támogatja.

 

Kürti Tamás 2008 óta végzett nemzetközi non-profit szervezeti munkájának köszönhető, hogy 2011-re az FBN-H saját jogán is jelentős tényezővé vált az FBN-I-n belül és kívül is. A nemzetközi partnerszervezetek vezetőségeiben, bizottságaiban végzett munka mellett intenzívebbé váltak a kapcsolatok a határon innen és túl működő régiós vállalkozói szervezetekkel, melyek rendezvényeiken, kezdeményezéseik kapcsán számítanak az FBN-H tapasztalatára, szakértelmére és nemzetközi kapcsolatrendszerére. Ugyanakkor, 2011-ben az FBN-H lehetőséget kapott arra is, hogy Budapesten rendezze meg a családi vállalat tulajdonosok közép-kelet-európai regionális tapasztalatcserének otthont adó konferenciát, amely a Family Business Bridges elnevezést kapta. Innen indult el egy új párbeszéd a közép-kelet-európai régió országai, ezek közül is kiemelt intenzitással a magyarok és a bolgárok között, amelynek célja egy térségi sajátosságokra építő tudatos együttműködés, közös gondolkodás és iránymutatás – ez a tavaly októberi szingapúri FBN-I konferencia során a régiós partnerek közötti egyeztetések révén tovább formálódott.

 

E fokozatos közeledés, Kürti szerint, magával hozta a térség családi vállalkozásai közötti hasonlóságok felismerését, és ezzel a magyar egyesület régiós szerepének erősödését. „A közép-kelet-európai régió országainak családi vállalkozásaira egy sor külső tényező sajátos kombinációja hat: a rendszerváltás utáni új vállalkozási környezet, az EU-csatlakozás, a túlnyomó részt első generációs tulajdonlás, a közel egyidőben várható tulajdonosi generációváltás, valamint a tulajdonosi kultúra fejlesztéséhez kapcsolódó beszállítói környezet formálásának kihívásai, amelyekkel a vállalkozásoknak sokáig viszonylag elszigetelten, tapasztalatok nélkül kellett szembenézniük” – világít rá az együttműködés jelentőségére az alelnök. „Ezek azonban csak példák, amelyekkel kapcsolatban lesz lehetőségünk összegyűjteni és megosztani az elmúlt húsz év tapasztalatait és megtalálni a legjobb megoldásokat. Először azonban fontos feladatunk, hogy minél jobban tudatosítsuk a régió egyik legmeghatározóbb sajátosságát: a legnagyobb előnye, és egyben talán a legnagyobb nehézsége is a családi vállalkozás működtetésének az, hogy mindennapi dilemmát jelent a hosszú távú lét családból fakadó értékeinek és a rövid távú üzleti érdekek összeegyeztetése.”

 

Sonia+Tom_on_stage_2.JPG

Kürti Tamás a Family Business Network 2011-es szingapúri konferenciájának megnyitóján

 

A fórumról

Az Egyesület deklarált céljai, hogy a hazai társadalom megismerkedjen a családi vállalat fogalmával, hogy üzeneteink eljussanak a lehetséges tagjainkhoz és partnereinkhez. Az Egyesület olyan minősítő szervezet kíván lenni, melynek tagsága és partneri köre büszkén viseli címét. Ennek érdekében az Egyesület aktív kommunikációs munkát folytat: tájékoztatja a hazai és nemzetközi sajtót, közvetít a tagok és a sajtó között, szükség esetén pedig reagál az eseményekre. Az egységes és világos kommunikáció érdekében a sajtókapcsolatokat ebben a fórumban központosítottuk

„Ne az alapító sírja felett vesszenek össze” – milliárdok forognak kockán a generációváltó családi cégeknél

Egy hullámban öregszenek ki a kiemelten fontos családi vállalkozások vezetői, de többségük a jelek szerint az öröklétben hisz. A staféta átadását személyes viták, megcsalások és árulások nehezítik, a gazdasági és jogi döntések ezeknek csak a tünetei, állítja a nemzetközi Family Business Network magyar szervezetét vezető Boross Dávid. 

 

Forrás: hvg.hu, Daczi Dóra, 2019.02.20.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Február 22., Péntek

Szent-Györgyi után szabadon: a Goodwill Pharma sikertörténete

 

Amikor otthagyta az orvosi pályát, dr. Jójárt Ferenc mindent arra tett fel, hogy sikeres vállalkozóként egy nagy gyógyszercéget építsen fel Szegeden. 20 éve indultak, kezdetben sales és marketingmunkát végeztek nagy gyógyszergyártóknak. Ma már a gyógyszer-kereskedelemnél meghatározóbb a gyógyszergyártás, és elindították a régiós terjeszkedést is. 

Forrás: KKV Magazin
 
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Február 21., Csütörtök

A magyar gasztronómus: a Zsidai Csoport sikertörténete

Gyerekkorát a szülei által üzemeltetett Pierrot kávéházban töltötte, közgazdaságtant tanult és üzleti tanácsadónak készült. Bár a legnevesebb nemzetközi cégeknél dolgozott, 30 évesen mégis úgy döntött, a gasztronómiát választja hivatásának. A Zsidai Csoport ma már 13 egységből áll.

 

Forrás: KKV Magazin, Nyomárkay Kázmér 

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Február 21., Csütörtök

A kormány segítené a családi vállalatok utódlását

A kormány segítséget kíván nyújtani azoknak a nyugdíjkorhatárhoz közeledő vállalkozóknak, akik nem tudják cégeiket családi körben tartani, ezért lehetővé tenné, hogy a cég magyar menedzsmentje vagy egy magyar tulajdonú alapítvány gyakorolja a tulajdonosi jogokat – nyilatkozta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Mediaworks megyei napilapjainak adott interjúban. Megjegyezte: a kormány négyezer olyan vállalatról tud, amelyek alapító tulajdonosa már közel került a nyugdíjkorhatárhoz.

Forrás: MTI, 2019.02.20.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Február 21., Csütörtök