A Barkassy Grünfeld Ügyvédi iroda szakértői korábbi írásaikban a családi vállalkozások generációváltása témakörében a vállalkozás és a család integritásának biztosítását taglalták, azaz azt, hogy miként tartható családi kézben a vállalkozás. Sokszor figyelhető meg azonban, hogy valamely családi vállalkozás esetében nincsen olyan közeli, vagy akár távolabbi hozzátartozó az alapító generáció látókörében, aki alkalmas volna a gazdálkodó szervezet átvételére vagy egyáltalán szándék mutatkozik részéről a vállalkozás továbbvitelére. Ilyen esetben a tulajdonosoknak tervet kell készíteniük a vállalkozás harmadik, természetes, vagy jogi személy részére történő értékesítésére – hangsúlyozta dr. Korim Balázs.

Forrás: 2016.10.12.

Tovább az eredeti cikkhez: http://www.origo.hu/jog/lakossagi/20161012-barkassy-grunfeld-ugyvezetes-megoldas-generaciovaltas.html

Mik a teendők, ha a családon kívülre kell tekinteni? Egy családi vállalkozás életében a generációváltás meghatározó momentum, amely – miként arra a Barkassy Grünfeld Ügyvédi Iroda szakértői több írásukban is rámutattak – rendkívül gondos előkészítést igényel annak érdekében, hogy zökkenőmentesen lefolytatható legyen az átmenet.

Amennyiben nincs a családon belül potenciális utód, a családi vállalkozás erősségeinek és gyenge pontjainak feltárása több szempontból is kiemelkedően fontos. Érdemes megfontolni a cég átvilágítását, hiszen általa pontos képet kaphatunk arról, hogy a működés mely elemeinek fejlesztésével tudjuk piacilag vonzóbbá tenni a társaságot.

Amennyiben a családi kereteken kívülre kell tekinteni, úgy is több lehetőség áll a családi vállalkozás alapítói előtt. Így például a menedzsment kivásárlás, angol elnevezéssel management buyout, amely az elmúlt időszakban egyre inkább elterjedt tranzakciós forma – emelte ki dr. Korim Balázs.

A menedzsment kivásárlás legfőbb előnyei

Még abban az esetben is, ha a családi vállalkozás alapítói meghozták az olykor érzelmileg is rendkívül nehéz döntést, hogy a céget értékesítik, nehézségként merül fel a megfelelő vevő felkutatása. Ez a probléma pedig hatványozottan jelentkezik akkor, ha a cég olyan iparági szegmensben és vállalkozási méretben van jelen, amely megköveteli a tulajdonos szakmai kompetenciáját, vonatkozó irányú tapasztalatait és kapcsolatait.

Mindezek okán sok vállalkozás szembesül azzal a kihívással, hogy nem jelentkezik elfogadható ajánlatot nyújtó vevő, nincs kinek értékesíteni a céget.

Ha van is érdeklődő, sok vállalkozás tulajdonosai számára visszatetszést és bizalmatlanságot szül, hogy a külső féllel való tárgyalás sok erőforrást vesz igénybe, ha kitudódik a munkavállalók hangulatát ronthatja az eladási szándék, ráadásul szükségképpen bizalmas információk megosztása válik szükségessé.

A családi vállalkozások alapítói számára egyébként is különösen nehéz az életük művének eladásról szóló döntés meghozása, a külső harmadik fél számára való értékesítéssel járó nehézségek pedig sokszor megakadályozzák a piacilag racionális döntés meghozatalát – utalt rá a Barkassy Grünfeld Ügyvédi Iroda szakértője.

A menedzsment kivásárlás, azaz a menedzsmentnek való értékesítés, ilyen esetekben lehet különösen vonzó opció. A családi vállalkozás ügyvezetése ugyanis már ismeri a céget, tisztában van erényeivel és kezelendő kihívásokkal, így az átvilágítás is lehet akár szűkebb körű, a tárgyalások velük való lefolytatása rövidebb és az üzletmenet zökkenőmentes vitele szempontjából kevésbé zavaró, a munkavállalók számára kevesebb bizonytalansággal jár és bizalmas információt sem kell adott esetben versenytárs tudomására hozni.

Milyen kihívásokkal jár egy menedzsment kivásárlás?

A menedzsment kivásárlás számos előnye mellett, több kihívást is kezelnie kell az ilyen irányba nyitó cégeknek. Az első és legfontosabb feltétel, hogy legyen a tulajdonosi körtől elkülönült olyan ügyvezetés, amely alkalmas a tulajdonosi pozíció betöltésére is – mutatott rá a Barkassy Grünfeld Ügyvédi Iroda szakértője.

Családi vállalkozások esetében sokszor a tulajdonosi kör tölti be az ügyvezetői tisztséget is, így első lépésként az elkülönült menedzsment kiépítése a feladat, amely a menedzsment kivásárlási tranzakciótól függetlenül is lényegesen piacképesebbé teszi a társaságot.

Forrás: Rido - Dreamstime

Amennyiben pedig rendelkezésre áll egy ilyen személyi kör, a financiális kérdések kerülnek előtérbe, hiszen az ügyvezetés tagjai ritkán rendelkeznek elégséges tőkével a tranzakció finanszírozásához. A kérdés áthidalása további tervezést igényel, hiszen számos lehetőség áll rendelkezésre akár hitelfelvétel útján – akár pénzügyi intézménytől, akár példának okáért a családi vállalkozás tulajdonosaitól - való finanszírozás, tőkebefektető bevonása, vagy akár a megfelelő részesedés-átruházási konstrukció megválasztása által.

Valamennyi családi vállalkozás egyedi, a generációváltás során rendelkezésre álló opciók vállalkozásról vállalkozásra különbözőek, így amikor elérkezik a családi vállalkozás generációváltása, a pontos paraméterek feltárását követő gondos tervezés útján biztosítható a mindenki számára optimális megoldás megtalálása – összegezte végezetül dr. Korim Balázs.

A fórumról

Friss hírek

Hosszútávú kutatási program a magyarországi családi vállalkozásokról

Bár a családi vállalkozások fontosságáról mind gazdasági, mind politikai színtéren sok szó esik, valójában kevés megbízható információval rendelkezünk erről a vállalkozási körről. Eddig azt sem tudhattuk, hogy pontosan mennyien is vannak. A BGE Budapest LAB Családi vállalkozás kutatásának köszönhetően a következő években nemcsak számuk, de működési módjuk is megismerhető.

Forrás: Piac&Profit 2017. október 18. szerda / kfarkas

Tovább az eredeti cikkhez: http://www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/mitoszrombolo-kutatas-a-csaladi-vallalkozasokrol/

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2017. Október 19., Csütörtök

V. Gutmann Családi Vállalat Szakmai Nap

Ismét élénk érdeklődés mellett zajlott a Gutmann Családi Vállalat Szakmai Nap, ezúttal 33 család 65 fővel vett részt a hagyományosan a Magyar Tudományos Akadémián tartott rendezvényen. Szokás szerint külföldi előadók szolgáltatták az alapot a tapasztalatcseréhez, a családi vállalat és vagyon szakértői világot Marc Daniels, a családi vállalati kört pedig Beatrice Rodenstock, a jelentős német optikai cég 5. generációs tagja képviselte.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2017. Május 23., Kedd