Egy családi cégnek több előnye is van a kevésbé konkrét, s ismeretlen tulajdonosú háttérrel rendelkező társaságokkal szemben, noha nem feledkezhetünk meg az esetleges hátrányairól sem.

Forrás: Felvidék MA


Tovább az eredeti cikkhez: http://felvidek.ma/2017/07/a-csaladi-vallalkozasok-elonyei-es-hatranyai/  

A bejáratott családi vállalkozások legnagyobb hozadéka a korrektség és a minőség személyes garanciája. A fogyasztók a terméket vagy a szolgáltatást olyan konkrét emberekhez kötik, akik régóta űzik az ipart és kényesen őrzik a jó hírnevüket és a megfelelő kínálatukat. Van úgy, hogy egy idő elteltével a családtagok a folyó ügyekbe már nem szólnak bele, kicsit távolabbról figyelik a cégük működését, ám ilyenkor is garantálják a bizniszük megfelelő etikáját.

A családi háttér kiemelése a marketing része       

Míg nyugaton a családi háttér kiemelése a marketing része, paradox módon Szlovákiában némely cégek inkább eltitkolják a családi háttért. Talán attól is tartanak, hogy irigykedni fognak rájuk, az firtatva, hogy milyen módon jött össze a vállalkozásuk. Ezért a jelenségért a gazdasági transzformáció is felelős, melynek keretében az első milliók könnyen összejöttek, azonban később az ebben résztvevő vállalkozók nem szívesen beszéltek a részletekről.

A családi cégek előnyeihez tartozik a gyors döntéshozatal, sokszor elegendő egy „vasárnapi családi ebéd” és megszületik a kulcsfontosságú döntés a vállalkozásban. Az sem elhanyagolható, hogy a nagyobb a tulajdonosok lojalitása a cég iránt, s a cég vezetésének összetartó ereje egyenesen a családi kötelékekből fakad. Az ilyen cégek előnyére válik az is, hogy keveredik az idősebb generáció tapasztalata a fiatalabbak cselevési vágyával.

A stabilitásnak is ára van

A családi cégek egyik legnagyobb rizikója az, amikor sérül a családi kényelem. Tipikusan jellemző példa, hogy rosszabbul reagálnak a gyengébb gazdasági eredményekre, például elmulasztják a bizniszük átstrukturálását.  A családi cégek gyakran hangoztatják, hogy ők alkalmazottat nem bocsátanak el, mert ezek az ő embereik, ebből fakadóan nem olyan pragmatikusak, mint más beruházók.

További hátrány lehet még az is, hogy a cégek vezetésébe a családtagokon kívül nehezen kerülnek be más tehetséges menedzserek. Gyakran tapasztalható az a kényszer, hogy minden áron családtagot alkalmazzanak, még akkor is, ha az kevésbé tehetséges. Természetesen fennáll annak a veszélye is, hogy az esetleges családi konfliktusok begyűrűznek a cégbe is.

Azonban családi cégekben az a kívánatos, hogy stabilak legyenek. Számukra fontosabb a folyamatos és stabil növekedés, mint a magasabb rizikójú gyors nyereségszerzés. Ennek köszönhetően nem következnek be náluk olyan gyakran a rengések, viszont így elmulaszthatnak kiváló lehetőségeket is.

A család a társadalom tartóoszlopa

A generációkon keresztül történő cégfejlesztés nem csak a család vagyonát gyarapítja. A családi vállalkozásokból nagymértékben profitál az adott ország is. Fontos vázát képezik a gazdaságnak, a rendszeres adóbevételeknek, a hosszú távú tervezhetőségnek. A beruházók, s még inkább a pénzügyi alapok által irányított társaságok sokkal fogékonyabbak arra, hogy a jobb lehetőségek után költöztessék a bizniszüket.

Szlovákia a rendszerváltást követő  évtizedek után, helyenként a vadkapitalizmus beütéseivel küszködve, csak most alakítja a családi vállalkozás kultúráját.  Az első ilyen cégeket többnyire olyan emberek hozták létre, akik a karrierjük és a produktív koruk csúcsán voltak.

Sok hazai családi cég a generációváltás próbája előtt áll

Sok hazai családi cég most a generációváltás és a cégutódlás próbája előtt áll. Ez rendkívül bonyolult feladat, mivel még a nagy vállalkozási tradícióval rendelkező országokban is sokkal több a csődbe ment, vagy eladott cég, mint a generációkon keresztül, egy család által irányított sikeres vállalkozás. Általában az alapító generációtól csak a cégek 30 százaléka kerül át a második nemzedékhez, s csak 15 százalék a harmadikhoz. Mindössze 4 százalék az olyan családi cégek aránya, amelyet a negyedik generáció is folytat.

Mit értünk a „családi vállalkozás“ alatt?

A családi vállalkozás, mint vállalkozási mód, szinte magától értetődik. A család egy létező, fennálló egység, az egyes családtagok pedig feltételezhetően eleve elkötelezett munkavállalói a vállalkozásnak. A családi vállalkozás azokat a mikro- és kisvállalkozásokat jelenti, amelyekben családtagok vesznek részt. Jellemző, hogy a vállalkozás tulajdonosai a családtagok, és akár több generáció is dolgozik együtt a vállalkozásban. Döntő motívumok: a tulajdonosi kör a családból kerül ki, a családtagok személyesen is közreműködnek, és adott a vállalkozás átadási motívum.

Közgazdasági szempontból a családi vállalatokat úgy definiálhatjuk, mint olyan vállalatokat, amelyekben egy család, illetve a családi szövetség döntő befolyást gyakorol a vállalkozás fejlődésére. A család meghatározó befolyása lecsapódhat a szervezeti kultúra, a személyzeti politikai kérdések, vagy például a menedzsment döntései terén. Sajátosságaikat, amelyek alapján külön vállalattípusnak tarthatjuk őket, a család és a vállalkozás szoros összekapcsolódása révén nyerik, melynek révén két különböző logikájú szociális rendszer kerül átfedésbe és interakcióba egymással.

 

A fórumról

Friss hírek

Beszámoló a X. FBN-H Konferenciáról és Családi Hétvégéről

Különleges alkalom volt az idei és nem csak a jubileumi évforduló miatt... Ha csak néhány szóval kellene jellemezni az együttléteinket, akkor leginkább a szeretet, az őszinteség, a nyitottság és az öröm fejezné ki az egyesületi rendezvényeink hangulatát. Csodás dolog ez! Alapítónk, Kürti Tom szerint az FBNI-nek több, mint 30 Egyesület a tagja szerte a világban, de nincs még egy – a miénkhez hasonló – közösség, ami hosszabb időn keresztül is meg tudja őrizni az intimitását! Ahol 30-40 család 2-3 generációval napokig súrlódásmentesen és meghitt légkörben tud tartalmasan időt együtt tölteni, a legkülönfélébb programokon részt venni és együtt örülni! Ahol tabuk nélkül lehet beszélgetni egymás előtt bármiről, akár a szexről is… Az egyik tagunk szavaival élve: „Idén minden jó volt! A táj, a szálloda, a szoba, a kaja, a programok és a társaság is!” Hálásan köszönjük a pozitív visszajelzéseiteket, de Nektek – egy ilyen Csapatnak vagy inkább Nagycsaládnak - könnyű jó rendezvényt szervezni…

Íme a három nap képekben! 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Június 15., Péntek

A vállalkozósdi még mindig a férfiak játszótere

Hiába van mostanában sok szó a nemek közti egyenlőségről, mégis úgy tűnik, a „vállalkozósdi” még mindig férfi többségű buli. A Budapest LAB Családi Vállalkozás Kutatás 2017-es felmérése szerint a hazai, legalább három főt foglalkoztató és legalább 50 millió forintos éves árbevétellel rendelkező kkv-k ügyvezetői, tulajdonosai 82%-ban férfiak.

Forrás: https://piacesprofit.hu 2018.05.28.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Május 31., Csütörtök

A Nagy Beszélgetés

Ismét megtöltötték a résztvevők az MTA Vörösmarty termét a Gutmann Családi Vagyon Szakmai Napon, mely 6. alkalommal került megrendezésre. Egyesületünkből 11 család képviseltette magát a rendezvényen. A központi téma ezúttal a "Nagy Beszélgetés volt". 

 
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Május 29., Kedd