Egy családi cégnek több előnye is van a kevésbé konkrét, s ismeretlen tulajdonosú háttérrel rendelkező társaságokkal szemben, noha nem feledkezhetünk meg az esetleges hátrányairól sem.

Forrás: Felvidék MA


Tovább az eredeti cikkhez: http://felvidek.ma/2017/07/a-csaladi-vallalkozasok-elonyei-es-hatranyai/  

A bejáratott családi vállalkozások legnagyobb hozadéka a korrektség és a minőség személyes garanciája. A fogyasztók a terméket vagy a szolgáltatást olyan konkrét emberekhez kötik, akik régóta űzik az ipart és kényesen őrzik a jó hírnevüket és a megfelelő kínálatukat. Van úgy, hogy egy idő elteltével a családtagok a folyó ügyekbe már nem szólnak bele, kicsit távolabbról figyelik a cégük működését, ám ilyenkor is garantálják a bizniszük megfelelő etikáját.

A családi háttér kiemelése a marketing része       

Míg nyugaton a családi háttér kiemelése a marketing része, paradox módon Szlovákiában némely cégek inkább eltitkolják a családi háttért. Talán attól is tartanak, hogy irigykedni fognak rájuk, az firtatva, hogy milyen módon jött össze a vállalkozásuk. Ezért a jelenségért a gazdasági transzformáció is felelős, melynek keretében az első milliók könnyen összejöttek, azonban később az ebben résztvevő vállalkozók nem szívesen beszéltek a részletekről.

A családi cégek előnyeihez tartozik a gyors döntéshozatal, sokszor elegendő egy „vasárnapi családi ebéd” és megszületik a kulcsfontosságú döntés a vállalkozásban. Az sem elhanyagolható, hogy a nagyobb a tulajdonosok lojalitása a cég iránt, s a cég vezetésének összetartó ereje egyenesen a családi kötelékekből fakad. Az ilyen cégek előnyére válik az is, hogy keveredik az idősebb generáció tapasztalata a fiatalabbak cselevési vágyával.

A stabilitásnak is ára van

A családi cégek egyik legnagyobb rizikója az, amikor sérül a családi kényelem. Tipikusan jellemző példa, hogy rosszabbul reagálnak a gyengébb gazdasági eredményekre, például elmulasztják a bizniszük átstrukturálását.  A családi cégek gyakran hangoztatják, hogy ők alkalmazottat nem bocsátanak el, mert ezek az ő embereik, ebből fakadóan nem olyan pragmatikusak, mint más beruházók.

További hátrány lehet még az is, hogy a cégek vezetésébe a családtagokon kívül nehezen kerülnek be más tehetséges menedzserek. Gyakran tapasztalható az a kényszer, hogy minden áron családtagot alkalmazzanak, még akkor is, ha az kevésbé tehetséges. Természetesen fennáll annak a veszélye is, hogy az esetleges családi konfliktusok begyűrűznek a cégbe is.

Azonban családi cégekben az a kívánatos, hogy stabilak legyenek. Számukra fontosabb a folyamatos és stabil növekedés, mint a magasabb rizikójú gyors nyereségszerzés. Ennek köszönhetően nem következnek be náluk olyan gyakran a rengések, viszont így elmulaszthatnak kiváló lehetőségeket is.

A család a társadalom tartóoszlopa

A generációkon keresztül történő cégfejlesztés nem csak a család vagyonát gyarapítja. A családi vállalkozásokból nagymértékben profitál az adott ország is. Fontos vázát képezik a gazdaságnak, a rendszeres adóbevételeknek, a hosszú távú tervezhetőségnek. A beruházók, s még inkább a pénzügyi alapok által irányított társaságok sokkal fogékonyabbak arra, hogy a jobb lehetőségek után költöztessék a bizniszüket.

Szlovákia a rendszerváltást követő  évtizedek után, helyenként a vadkapitalizmus beütéseivel küszködve, csak most alakítja a családi vállalkozás kultúráját.  Az első ilyen cégeket többnyire olyan emberek hozták létre, akik a karrierjük és a produktív koruk csúcsán voltak.

Sok hazai családi cég a generációváltás próbája előtt áll

Sok hazai családi cég most a generációváltás és a cégutódlás próbája előtt áll. Ez rendkívül bonyolult feladat, mivel még a nagy vállalkozási tradícióval rendelkező országokban is sokkal több a csődbe ment, vagy eladott cég, mint a generációkon keresztül, egy család által irányított sikeres vállalkozás. Általában az alapító generációtól csak a cégek 30 százaléka kerül át a második nemzedékhez, s csak 15 százalék a harmadikhoz. Mindössze 4 százalék az olyan családi cégek aránya, amelyet a negyedik generáció is folytat.

Mit értünk a „családi vállalkozás“ alatt?

A családi vállalkozás, mint vállalkozási mód, szinte magától értetődik. A család egy létező, fennálló egység, az egyes családtagok pedig feltételezhetően eleve elkötelezett munkavállalói a vállalkozásnak. A családi vállalkozás azokat a mikro- és kisvállalkozásokat jelenti, amelyekben családtagok vesznek részt. Jellemző, hogy a vállalkozás tulajdonosai a családtagok, és akár több generáció is dolgozik együtt a vállalkozásban. Döntő motívumok: a tulajdonosi kör a családból kerül ki, a családtagok személyesen is közreműködnek, és adott a vállalkozás átadási motívum.

Közgazdasági szempontból a családi vállalatokat úgy definiálhatjuk, mint olyan vállalatokat, amelyekben egy család, illetve a családi szövetség döntő befolyást gyakorol a vállalkozás fejlődésére. A család meghatározó befolyása lecsapódhat a szervezeti kultúra, a személyzeti politikai kérdések, vagy például a menedzsment döntései terén. Sajátosságaikat, amelyek alapján külön vállalattípusnak tarthatjuk őket, a család és a vállalkozás szoros összekapcsolódása révén nyerik, melynek révén két különböző logikájú szociális rendszer kerül átfedésbe és interakcióba egymással.

 

A fórumról

Friss hírek

V. Gutmann Családi Vállalat Szakmai Nap

Ismét élénk érdeklődés mellett zajlott a Gutmann Családi Vállalat Szakmai Nap, ezúttal 33 család 65 fővel vett részt a hagyományosan a Magyar Tudományos Akadémián tartott rendezvényen. Szokás szerint külföldi előadók szolgáltatták az alapot a tapasztalatcseréhez, a családi vállalat és vagyon szakértői világot Marc Daniels, a családi vállalati kört pedig Beatrice Rodenstock, a jelentős német optikai cég 5. generációs tagja képviselte.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2017. Május 23., Kedd

Családalapítás másként

Nem száz magyar mágnásra, hanem inkább tízezer vállalattulajdonos családra van szüksége Magyarországnak. De ha az állam nem figyel, akkor külföldi pénzügyi befektetők csaphatnak le az árván maradt családi cégekre.

Írta: Boross DávidDátum: 2015. Március 26., Csütörtök

Februári Klub - összefoglaló

Az idei év szezonnyitó Családi Vállalattulajdonosok klub eseményén 17 Család képviseltette magát, összesen 42-en voltunk.

A program szokás szerint  a „Klub a Klubban” kötetlen beszélgetéssel kezdődött, majd a köszöntő és az aktualitások ismertetése következett, ahol tájékoztatás hangzott el az FBN-I soronkövetkező nemzetközi eseményeiről, illetve "Az Év Széchenyi Vállalkozása Díj"-ról.

Ezt követően a Terjeszkedés – Akvizíciók címmel az EY kiváló szakemberei tartottak előadást.

Írta: FBNH EgyesületDátum: 2015. Február 12., Csütörtök