A sikeres családi vállalkozás nem a kiválasztott irányítóból nevel felelős tulajdonost, hanem sok felelős tulajdonos közül választ irányítót.

 

A családi vállalkozások nemzetközi szervezetének májusban rendezett Next Generation csúcstalálkozója a hazai családi vállalkozások számára is kiemelt tanulsággal szolgál. Miközben hazánkban az utódlás jogi, pénzügyi, technikai feltételei jelenleg formálódnak, az utódlás mélyen fekvő, hosszú távú folyamataihoz való hozzáállás gyakran még a staféta átadására tudatosan készülő családokban is hibás. A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) alelnöke szerint a családi vállalkozás sikere azon múlhat, hogy struktúrái, kultúrája révén képes-e minden egyes családtagot felelős tulajdonlásra nevelni. A vállalat irányítása ugyanennek a felelősségnek egy következő szintje. Az alapokat és a versenyelőnyt nagyobb részben az egyes családtagok képességeiből, akaratából, motivációjából származó, a vállalkozással kialakított viszonyra épülő felelős tulajdonlás egyedi receptje adja.

 

 

 

A családi vállalkozások nemzetközi szervezetének (FBN-I) 2012-es Next Generation találkozóját április 29-május 1 között a München melletti Wildbad Kreuth-ban, idén negyedik alkalommal rendezték meg. E találkozón 220 következő generációs – 18-42 év közötti - családi vállalat tulajdonos vett részt a világ minden tájáról. Elképesztő növekedés e 220 fős részvétel figyelembe véve, hogy 10 évvel ezelőtt Svájcban az első felelős tulajdonlásra felkészítő találkozón mindössze 10 fiatal ült össze.

 

A nemzetközi közösség következő generációs csoportját ma is egy 10 fős vezetőség irányítja. Ennek tagjává választották a tavalyi évben Kürti Tamást, aki a hazai családi vállalatokat összefogó közösség, az FBN-H alapító alelnöke. A konferencia mellett zaljó megbeszélésükön a magyar egyesület nemzetközi szerepét tovább erősítő döntés született: a vezetőség felkérte Kürti Tamást a Next Generation által most indított, új vezetői képzés próba-workshopjának megszervezésére, melyre 2012 augusztusában, Budapesten kerül sor.

 

A rendezvény, ezen kívül, egy érdekes adattal szolgált a hazánkat képviselő Kürti Tamás – aki a KÜRT zRt. alelnökeként és Gaál László - aki a Flavon Group Kft.  felsővezetőjeként az FBN-H tagja - számára. A családi vállalkozások új generációjának jelen lévő 220 aktív, felelős tulajdonlásra törekvő képviselője közül mintegy 50 esetében teljesül együtt az irányítás három feltétele. A képesség, az akarat, és a megfelelő családi felhatalmazás arra, hogy a családi vállalkozást irányítsa. „Ez az arány közel univerzális: nem országok vagy cégkultúrák összehasonlítására szolgál, hanem felhívja a figyelmet arra, hogy a családi vállalkozásban sokkal több tulajdonos van, mint irányító. Ez sokkal több lehetőség, egyben több probléma forrása. Ezért fontos, hogy a család ne egy leendő vezért válasszon, akit majd igyekszik egy füst alatt felelős tulajdonossá és mindenben kompetens irányítóvá nevelni. Minden generációt, minden családtagot felelős tulajdonossá kell érlelnie” – mutat rá Kürti Tamás, aki egyben az FBN-I NextGen bizottságának vezetőségi tagja is. – Így több lehetőség marad nyitva, jobb az alkalmazkodóképesség; könnyebben biztosítható, hogy a vállalkozást mindig a legrátermettebb egyén vezesse, és a többi támogassa. Elérhető, hogy minden családtag motivált tulajdonos legyen, saját egyedi hozzájárulásával gazdagítva a vállalkozást.”

 

Az FBN-I NextGen nemzetközi találkozóinak alapvető célja a családi vállalkozások sikeres utódlásával, valamint az új generációkat érintő legfontosabb kérdéseivel kapcsolatos tapasztalatcsere. A hazai FBN-H képviselői itt a világ legnagyobbjaitól közvetlenül szerezhetnek tudást és ihletet. „Az utódláshoz kapcsolódó nemzetközi tevékenységünk egyik legkomolyabb értékét az adja, hogy olyan globális vállalatok, mint a Deutsche Bank és az Audi első számú vezetőinek, vagy a közel 500 éves, 15. generációs Prym Csoport képviselőinek köszönhetően a magyar családi vállalkozások számára is elérhetővé válnak mindazok a felismerések és tapasztalatok, amelyeket a világ legsikeresebb családi vállalkozásaitól kaphatunk” – mondta Kürti Tamás. – „Gazdag történetük, letisztult működési struktúráik, óriási vagyonuk és szakértelmük miatt azt gondolnánk, hogy a következő generációiknak könnyű dolguk van, közelről azonban jól látszik a teher, amit az ezzel járó megfelelési kényszer jelent, és persze a feladat, amihez fel kell nőniük, mind a tulajdonlást, mind az irányítást tekintve.”

 

Kürti Tamás szerint a családi vállalkozások sikere azon múlhat, hogy megértik-e és a megfelelő módon kezelik-e a felelősség két szintjét, a tulajdonlást és a vállalat irányítását, ami nem vagyon vagy több száz éves hagyomány kérdése. Miközben Magyarországon a családi vállalkozás, mint egyedi tulajdonlási forma elismertetése, illetve szabályozási környezetének folyamatos, tudatos alakítása a technikai kérdések közé tartoznak, és jelenleg is alakulóban vannak, a hazai vállalkozások nem várhatnak: a hosszú távú belső folyamatokat minél hamarabb működésbe kell hozniuk. „Az a családi vállalkozás lehet sikeres, amelyik képes minden egyes családtagból felelős tulajdonost nevelni. Ennek eredményeképpen, függetlenül attól, hogy milyen képességekkel és ambíciókkal rendelkeznek, az új generáció tagjai a maguk egyedi módján kell, hogy részt vegyenek a vállalkozás életében – világít rá Kürti Tamás. – A következő generáció szempontjából pedig az a feladatunk, hogy tudatosan alakítsuk ki saját viszonyunkat a családi vállalkozáshoz. Mindennek megértéséhez és alkalmazásához elméleti, gyakorlati ismereteket, feladatokat, ihletet és számtalan élő példát hozunk magunkkal mind a NextGen csúcstalálkozójáról, mind hazai tagjainktól. Ezek a tapasztalatok részét fogják képezni következő, június 1-3 között Debrecenben rendezendő konferenciánknak is, ahol a hazai családi vállalatok elitjét várjuk programjainkkal.”

A fórumról

A NxG fórum célja, hogy támogassa az utódlás – öröklés kérdéseinek felelős, célszerű, hatékony átgondolását, tapasztalatcseréit a következő generáció tagjai között. 18 és 44 év közötti fiatal felnőttek társasága, akik küzdenek a lehetőséggel, a felelősséggel, hogy a családi vállalataik körül milyen pozíciót érdemes, lehet, vagy kell elfoglalniuk. Fiatalokról lévén szó a találkozók jórészt kötetlen keretek közt folynak, bulis hangulatban, egymással beszélgetve, egy-egy központi témát röviden felvetve.

A HIPA díjazta 2017 legjelentősebb befektetéseit

Járműipari nagyvállalatok és hazai beszállítóik, globális piacvezető pénzügyi alapkezelő és szoftverfejlesztők, valamint a legnagyobb magyar vállalat – ők a 2017-es „Év Befektetője" díj nyertesei. A 7+1 díjazott között javarészt olyan vállalatok szerepelnek, akik több évtizedes jelenlétük után újabb nagy jelentőségű magyarországi bővítésről döntöttek tavaly, de szerepel a listán két olyan globális szinten meghatározó piaci szereplő is, akik regionális fejlesztőközpontjuk helyszínéül választották hazánkat.

Az "Év Befektetője 2017" díjak nyertesei

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Február 23., Péntek

Interjúk európai családi vállalkozások képviselőivel avagy vélemények, betekintés, idézetek

A Családi Vállalkozások Európai Egyesülete (EFB) által támogatott jelentés célja, hogy átfogó információkat szerezzen és széles körű áttekintést adjon a családi vállalkozások nemzeti és közösségi intézkedésekről, valamint a pénzügyi szektor fejlesztéseiről alkotott nézeteiről, álláspontjáról és az azokkal szembeni elvárásairól. Az áttekintés segítségével következtetések vonhatók le az európai gazdaságban fontos szerepet betöltő családi vállalkozások sikerének kulcsát képező stratégiákat illetően.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Február 14., Szerda

Recept a hosszú távú sikeres működéshez

Ma egy cég hosszú távú sikeréhez ez a három dolog kell: a munkavállalók szakértelme és lojalitása, a partnerekkel való jó kapcsolat és a legmodernebb technológia alkalmazása – vallja a FERZOL Lemezmegmunkáló Kft.

„Az elmúlt 30 év tapasztalataira alapozva a K&H társadalmi felelősségvállalási stratégiájának egyik fontos területe a vállalkozásösztönzés, amelybe 2015-től bevontuk a hazai családi vállalatokat is. Célunk, hogy hosszú távon erősítsük a szektor fenntartható működését és a családi értékek továbbvitelét. Ennek részeként hívtuk életre két évvel ezelőtt a K&H családi vállalatok kiválósági díjat, ahol a sikeres hosszú távú stratégia kategóriában legutóbb a FERZOL Lemezmegmunkáló Kft. eredményeit ismertük el” – tájékoztatott Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.

Forrás: www.hirado.hu

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Február 13., Kedd

Az egyetemisták mindössze 6 százaléka akar saját vállalkozást diploma után

Pedig a statisztikák szerint a vállalkozásoktatásba való befektetés az egyik legjobb megtérülést ígéri Európában.

A magyar egyetemisták-főiskolások 83 százaléka alkalmazottként tervez munkába állni a diploma megszerzése után, és csak 6 százalékuk gondolja úgy, hogy saját vállalkozást indít – írta a Világgazdaság. Öt évvel későbbre vonatkozó karrierterveik szerint viszont már csak 47 százalékuk látja magát foglalkoztatottként, és 35 százalékuk véli úgy, hogy akkorra már saját vállalkozását vezeti – derül ki a GUESSS (Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey) kutatás legutóbbi eredményeiből.

Forrás: www.hvg.hu

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Február 13., Kedd