A magyar gazdaság versenyképessége akkor fokozható leginkább, ha sikerül megerősíteni a számos kihívást évtizedek óta maga előtt görgető kis- és középvállalati (kkv) szektort. E tekintetben teljes az egyetértés a gazdasági szakemberek között. A kkv-k között a családi vállalkozásoknak ráadásul még egy aktuális próbatétellel is meg kell küzdeniük: a generációváltással. Ne feledjük, ezen vállalkozások jelentős részét a rendszerváltás után hozták létre, így az akkori alapítók mára jórészt elérték a nyugdíjkorhatárt. A stafétát pedig addig érdemes átadni a következő generáció képviselőinek, amíg még semmi nem veszélyezteti a cég üzleti sikereit.

 

Forrás: www.vg.hu 2018. 11. 28. Heidrich Balázs, a Budapesti Gazdasági Egyetem rektora, a generációváltás témakutatója

A BGE Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ hosszú távú kutatási programot indított a magyarországi családi vállalkozásokról, hogy szisz­tematikusan feltárja ennek a csoportnak a jellegzetességeit. A felmérés szerint a hazai családi vállalkozások 39 százalékánál aktuális az utódlás kérdése most vagy néhány éven belül, az érintettek száma tehát megközelítőleg 12 ezer.

A kutatásból az is kiderült, hogy az alapítók saját bevallása szerint a cégek valamivel kevesebb, mint harmadánál nincs kinek átadni sem a tulajdont, sem a vezetést, így nyugdíjba vonulásukkal várhatóan a cég is befejezi működését. Ez pedig – a fenti számok tükrében – nemzetgazdasági szempontból súlyos következményekkel járhat.

A kutatási program eredményei szerint a generációváltás kapcsán az egyik legnagyobb gond a felkészületlenség. Míg a nálunk fejlettebb, nyugati gazdaságokban a generációváltás az üzleti kultúra elemi része, addig idehaza még gyermekcipőben jár a tudatos stratégiák alkalmazása, és a családi vállalkozások többségének minta és tapasztalat nélkül kell belefognia a generációváltásba. A családi vállalkozások több mint fele nem rendelkezik utódlási stratégiával.

Ráadásul a jövőbeli utód sok esetben nincs is felkészülve arra, hogy a sikercéget továbbvigye. Az sem biztos persze, hogy akarja egyáltalán. Lehet, hogy az egyébként sikeres vállalkozás, akár személyes okokból, nem elég vonzó karrierpálya számára. A sikeres generációváltás egyik alapvető tényezője, hogy a következő generáció milyen megszerzett szakmai tudással és kompetenciákkal rendelkezik.

A kutatási program idei interjúi alapján megállapítható, hogy a mostani cégvezetők képzési szempontból igen tudatosan készítik fel saját családtagjaikat a rájuk váró feladatokra.

Olyannyira, hogy azoknál a családi vállalkozásoknál, ahol több lehetséges utód is szóba jöhet, a családon belül kialakulnak szakterületi képzési tervek. Más a helyzet a családi vállalkozáson kívüli tapasztalatszerzéssel, hiszen a jövőbeni utódok itthon igen korán munkába állnak, többnyire már az egyetemi éveik alatt. Szintén fontos a szocioemocionális felkészülés, példáulaz utód családon és vállalaton belüli megítélése, hitelessége, a bizalom, amit kap vagy amit kivív magának. Ehhez jön hozzá az érettség és a hosszú távú elköteleződés. És főképp a komoly szándék a váltásra, minden érintett részéről.Mert nem csak papíron kell lejátszani az átadást, a megfelelő időben elkezdett felkészítés után – a vállalkozás sikerének érdekében – az alapítónak vissza kell vonulnia. A gyakorlat azt mutatja, hogy sokszor az alapító-vezető a formális átadás után is a cégben marad, például stratégiai tanácsadóként, pénzügyi döntéshozóként vagy informális szerepben. Ezek a tisztázatlan félmegoldások problémákat okozhatnak a vállalaton, sőt a családon belül is. A folyamatot tehát nemcsak elkezdeni kell, hanem végig is kell vinni a vállalkozás és a család érdekében.

A fórumról

Friss hírek

A Polaris Kupa első nyertese az FBN-H!

A Párizs melletti Fontainableau-ben tartotta az FBN-I múlt héten az ügyvezető titkárok szokásos éves találkozóját. 30 ország egyesületéből közel 50-en vettek részt az eseményen, s mindenki nagy meglepetésére az FBN-H elhozta az elsőként átadott Polaris Kupát!

   
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 30., Szerda

Családi történetek: „Az izsáki homoktól a nemzetközi cégbirodalomig”

Tommal már tervezzük egy ideje, hogy útnak indulunk és végig látogatjuk egyesületi tagcsaládjainkat. Családlátogatásaink elsődleges célja, hogy jobban megismerjünk Titeket és lássuk, miben tudná Egyesületünk még jobban támogatni Családotokat. Másodlagos célunk pedig, hogy a többi taggal is jobban megismertessünk Benneteket tanulságos történeteitek megosztásával.

Első célállomásunk Jakabszállás volt, ahol nagy örömünkre hat családtag fogadott bennünket a H. Szabó Családból. Bár mindenki nagyon fáradt volt az esti órákban, mégis a humor és a nevetés végig kísérte egész beszélgetésünket.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 11., Péntek

Beszámoló a 14. K&H Klubról (2018. november 28.)

Ékes Ákos (az Üzletfejlesztés vezetője) a november 28.-ai K&H Családi Vállalatok Klubján bevezetőjében beszélt a múlt héten átadott K&H Díjról és a nyertes pályázókról. Kiemelte, hogy idén a legtöbb pályázat a társadalmi felelősségvállalás kategóriában érkezett és a díjat jövőre is meghirdetik majd. A részletekért kattints ide

Örömmel vezette be a nap izgalmas és sokakat érintő témáját, melynek előzménye 4 évvel ezelőttre nyúlik vissza. A K&H klubok indítását megelőzően ugyanis Ákos ellátogatott 10 családi céghez, akiket többek között a cégeladásról is faggatott és 10-ből 10-en azt válaszolták, szívesen eladnák a cégüket, ha a vevő számukra megfelelő árat kínálna.

Egyesületünket 9 család képviselte az eseményen. Képek itt.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. December 17., Hétfő