A digitalizációs versenyben az üzleti túlélés radikális elköteleződést kíván meg az ügyfelek és a munkavállalók legemberibb igényeinek kielégítése iránt. De miért is nem ellentmondás a technológiával párhuzamosan emberségünk felértékelődése?

Forrás: https://forbes.hu 2018.10.20. Rovat: Legyél jobb!

Vendégszerző: Kürti Tamás

Az üzlet eredendő célja a vevői értékteremtés. A piacról ezt jól ismerjük. Ha olcsóbb a tojás, mint amennyit a háziasszonynak ér az otthoni étkeztetésben a tojással való örömszerzés: megveszi. Az értéke nagyobb, mint az ára, ennyi. Az érték megítélése igazán emberi, a végső felhasználót illeti. Ha a háziúrnak ízlik a tojásból készített étel, az üzlet meg fog ismétlődni, a kereskedő fog kereskedni, a tojás szállítója fog tyúkokat nevelni.

Az értékek tömeges kiszolgálására válaszul az első ipari forradalom is gépeket tervezett már. A gépeket pedig folyamatokba szervezett emberekkel tudták legjobban kiszolgálni a következő ipari forradalom taylorista irányítói. És ezt változtatta meg az informatika. Vagyis lettek olyan emberek, akik képesek a gépies, ha-akkor típusú feladatokra modern, virtuális gépeket, algoritmusokat készíteni, és kiváltani a gépeket kiszolgáló embereket. De mi lesz így velünk, dolgozó emberekkel?

Gustav Mahler mondta, amikor átvette a csődben lévő budapesti Operaház vezetését: „A tradíció lényege a láng életben tartása, nem a hamu imádata.” Így a tradíció fogalmán belül megteremtette a változás helyét és szükségszerűségét is. A túlélés ritkán jelent azonos formát. De jelent értékalapon kiaknázott potenciált. Így kerül újra terítékre az ember valódi értéke. Az egyedi ember, aki már, illetve újra nem gépeket, hanem emberi igényeket szolgál. Meglévő érdeklődésre felépített képességeket. Megújított jövőképet, elengedett ragaszkodásokat. Ugyanabból többet – nem érdemes.

Az új nemzedék gyors változásokhoz szokott. Több még fiatal, de akár 50-es éveiben járó vezető is már máshogy gondolkodik. Nem fél befektetni a változásba. Lépésről lépésre tiszta kereteket teremt a technológiai és emberi generációváltásra. Figyeli, mi teremt az egyes ügyfélnek – nem a megszokott elképzeléseinek megfelelő – értéket, és ahhoz hangolja az értékteremtés folyamatait. A vevői visszaszerzik a főnök helyét az üzletben. A főnök pedig a kollégák értékteremtését, annak rendszerezését szolgálja. Nem a hibázást bánja, hanem a tanulságok levonásának ritmusát tartja kézben, és ezzel rendszerezi a megújulást. A változás sebességét a korábbiakban megszokott előretervezés és a tervek szolgai megvalósításával szemben tanulóciklusokkal tartják fent.

ost tisztázhatjuk azt a temérdek korszerű menedzsment-buzzwordöt, ami körbevesz. A lean a hagyományos üzleti területeken az értékteremtő folyamatok ciklikus fejlesztéséről szól. Az agilitás egyik értelmében rugalmas hozzáállás. Másik értelmében egy ciklikus menedzsmentmódszertan, amelyben az ügyfél értékítélete szempontjából az értékteremtés feladatait ciklikusan fejlesztjük, priorizáljuk.

 lean startup álmok kifejlesztésének finanszírozása helyett új termékek fejlesztésekor azok elképzelt hasznosságának az ügyfél általi értékeltetésére koncentrál. Ezek pedig nem összekeverhető területek.

A lean menedzsment a meglévő értékteremtés fenntarthatóságát, az agilitás a gyorsan változó ügyféligények kiszolgálását, a lean startup pedig a jövő értékteremtésének megalapozását szolgálja.

A digitális technológiákra alapuló piaci versenyben a korszerű menedzsmentnek jelentősebb lett a szerepe, mint a nagy vezetőknek. Az Apple, a Google, a Microsoft is túlszárnyalta már alapítóit. A délkelet-ázsiai barlangkatasztrófa kapcsán Elon Musk is kínos helyzetbe hozta magát. Mégis, ahol radikális változásokon dolgoznak, használatosak maradtak a nagy víziók. Csakúgy, mint a politikában. Emberemlékezet óta élünk nagyívű, vonzó vezetői kiáltványokkal.

A Holdra szállás vonzó ábrándja a 60-as években nemzetek közti verseny volt. Üzletileg közvetlenül nem értelmezhető kísérlet, bár a hozzá feltalált technológiák azóta sok hétköznapi területre beépültek. Mint privát üzletnek, három értelme maradt. Az első a költséghatékonyság. Ez a NASA-nak nem sikerült. Minek is sikerült volna, a célt kellett elérni bármi áron. A második a marketing. Musk idén tavasszal – igen hatékonyan – a 60-as évek technológiájával kilőtt rakétájával Tesláját népszerűsítette.

Üzleti szempontból, vállalatok számára a Holdra szállásnak még egy értelme van.

A jelentős célok iránti elköteleződés segít kimászni az elévült szokásokból. A Holdra megszokásból még senki sem jutott. Azt máshogy kell tervezni. Elképzelni az elképzelhetetlent. Aztán ciklusonként tanulva elérni a megvalósíthatót.

Ehhez persze felkészült vezetők kellenek, akik értik a modern menedzsmentet és hajlandók erőszak helyett érteni az embert. Az embert, legyen az ügyfél vagy kolléga. Ahogy Pierre Hadot írja A lélek iskolájában: „De milyen ritka az olyan ember, aki mielőtt előkészíti a forradalmat, előbb megpróbál méltóvá válni rá.”

A fórumról

Friss hírek

A Polaris Kupa első nyertese az FBN-H!

A Párizs melletti Fontainableau-ben tartotta az FBN-I múlt héten az ügyvezető titkárok szokásos éves találkozóját. 30 ország egyesületéből közel 50-en vettek részt az eseményen, s mindenki nagy meglepetésére az FBN-H elhozta az elsőként átadott Polaris Kupát!

   
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 30., Szerda

Családi történetek: „Az izsáki homoktól a nemzetközi cégbirodalomig”

Tommal már tervezzük egy ideje, hogy útnak indulunk és végig látogatjuk egyesületi tagcsaládjainkat. Családlátogatásaink elsődleges célja, hogy jobban megismerjünk Titeket és lássuk, miben tudná Egyesületünk még jobban támogatni Családotokat. Másodlagos célunk pedig, hogy a többi taggal is jobban megismertessünk Benneteket tanulságos történeteitek megosztásával.

Első célállomásunk Jakabszállás volt, ahol nagy örömünkre hat családtag fogadott bennünket a H. Szabó Családból. Bár mindenki nagyon fáradt volt az esti órákban, mégis a humor és a nevetés végig kísérte egész beszélgetésünket.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 11., Péntek

Beszámoló a 14. K&H Klubról (2018. november 28.)

Ékes Ákos (az Üzletfejlesztés vezetője) a november 28.-ai K&H Családi Vállalatok Klubján bevezetőjében beszélt a múlt héten átadott K&H Díjról és a nyertes pályázókról. Kiemelte, hogy idén a legtöbb pályázat a társadalmi felelősségvállalás kategóriában érkezett és a díjat jövőre is meghirdetik majd. A részletekért kattints ide

Örömmel vezette be a nap izgalmas és sokakat érintő témáját, melynek előzménye 4 évvel ezelőttre nyúlik vissza. A K&H klubok indítását megelőzően ugyanis Ákos ellátogatott 10 családi céghez, akiket többek között a cégeladásról is faggatott és 10-ből 10-en azt válaszolták, szívesen eladnák a cégüket, ha a vevő számukra megfelelő árat kínálna.

Egyesületünket 9 család képviselte az eseményen. Képek itt.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. December 17., Hétfő