Néha a sorsfordító szerencse is segítette a karcagi Fülöp házaspár saját üzleti sikerét, de az már csakis rajtuk és a folyamatos fejlesztésen múlott, hogy az európai és távol-keleti kereskedelemi láncok megbecsült nemzetközi beszállítója lett az agrármérnök páros csaknem tízmilliárdos forgalmú zöldség-gyümölcsfeldolgozó családi vállalata.

Forrás: K&K Magazin (Fotó: Trademagazin.hu)

Töretlen frissesség! Ezzel a szlogennel ünnepelte fennállásának negyedszázados évfordulóját egy esztendeje a karcagi Agrosprint Kft. A „töretlen” jelző a több mint két és fél évtized alatt garantált egyenletes csúcsminőségre, a frissesség viszont a céges portfólióban máig meghatározó gyorsfagyasztott termékkörre utal. Arra, hogy a betakarítás után néhány óra alatt gyorsan lefagyasztott nyersanyag, például a zöldborsó, egy év után is megőrzi vitamintartalmának 80 százalékát.

Erre a frissességre alapozta a vállalkozása sikerét Fülöp Gábor agrármérnök, szinte attól a sorsfordító pillanattól, amikor 1991-ben meglátott az úton egy német rendszámú gyümölcsszállító teherautót. A kocsi ponyvájáról írta le a társaság telefonszámát, és felhívta. Nem telt bele pár nap, és eladott két kamion szilvát a német cégnek úgy, hogy az áru még meg sem volt. Legalábbis a felesége, Fülöp Gáborné, az Agrosprint Mezőgazdasági és Ipari Termékforgalmazó Kft. másik ügyvezetője és társtulajdonosa így idézi fel a kezdetek kezdetét. Kalandorságnak tűnhet, de volt benne ráció. „Mi először mindig piacot építünk, vásárolt alapanyagra, és csak azután fejlesztjük fel hozzá a gyártást, amikor már megvannak a bejáratott, biztos vevők, értékesítési kapcsolatok” – magyarázza üzemgazdászként az üzleti modellt Fülöp Gáborné.

Szerencsemenetrend

Pár hónappal a szilvaexport után Fülöp Gábort egy szintén német konzervgyár pritaminpaprikát kereső ismerős beszerzőjével hozta össze a sors. Az üzlet sikere azt eredményezte, hogy 26 kamion uborkát és pritaminpaprikát vásárolt abban az évben Fülöpék közreműködésével a feldolgozó. Úgy felpörgött a bajor partnerekkel az Agrosprint üzlete, hogy a belőle keletkezett pénzügyi források fedezték a cég fejlesztéseit.

Ekkor kopogott be a Fülöp családhoz a következő nagy szerencse – menetrend szerint. Fülöp Gábor egy régi ismerőse panaszkodott, hogy már nem győzi művelni a meggyültetvényét, eladná. A vállalkozó élt is az alkalommal, és 1996-ban megvette a 60 hektáros megfáradt gyümölcsöst. A következő évben 20 forintról 60 forintra, majd az ültetvény feljavítását követően 200-250-re ugrott a meggy kilónkénti ára. Ennek köszönhetően lett pénzügyi forrás ahhoz, hogy az Agrosprint Kft. belevághasson a következő fejlesztési ütembe, a saját fagyasztóüzem létrehozásába.

Zöldmezős beruházás helyett inkább megvásároltak meg azt egy Karcag határában lévő telephelyet egy üres csarnokkal. A technológiát sem készen rendelték, hanem használt gépekből „maguk csinálták” – idézi fel Fülöp Gáborné. Az első beruházási próbatétel hasznosnak bizonyult, hiszen azt az időszakot követően szinte nem volt olyan év, hogy valamit ne építettek volna. Kezdetben csak pályázati pénzből és saját forrásból, az ezredforduló után a megerősödött cég már hitelt is felvett a saját forrás mellé. Ilyen nagy projekt volt az erdélyi üzem beindítása is 2005-ben.

 

Határátlépés

Nem tervezte ugyan a Fülöp család, hogy az AgroSprint Kft-t leányvállalattal bővítsék, de a sors úgy hozta, hogy 2003-ban a német Anuga szakkiállításon odajött az Agrosprint standjához egy székely fiatalember, aki panaszkodott, hogy otthon nincs munka, a székelyudvarhelyi hűtőtároló is évek óta áll. A házaspár autóba ült, megnézte, és megvette, majd 2008-ra csaknem hárommillió eurós zöldmezős beruházással az ottani leányvállalat, az AgroSprint SRL. már át is adta a térség legmodernebb hűtő–gyorsfagyasztó–csomagoló üzemét a Maros megyei Beresztelkén.

Még ugyanabban a mozgalmas évben vásárolták meg itthon, felszámolásból a nyírlugosi fagyasztóüzemet is, amellyel megvalósult a vállalat korábbi éveinek célkitűzése, hogy az AgroSprintnek legyen nagytechnológiát igénylő növényeket – csemegekukoricát, zöldborsót és babot – gyártó üzeme is. Már több mint 30 féle termék feldolgozása folyik gyáregységeikben.

Ez időszak alatt a Fülöp házaspár összebarátkozott egy német vállalkozóval, aki a bébiételalapanyag-előállítás magyarországi meghonosításán fáradozott. Az ő révén lett az Agrosprint Kft. a Nestlé, a Danone, illetve a Hipp beszállítója. Ám a szigorú minőségügyi átvételi szabályok miatt speciális, szerszegény-technológiával előállított alapanyagra volt szükség, ehhez Fülöpék saját, immár félezer tagot számláló integrációt építettek ki. Erre a termelői háttérre alapozva hozta létre a cégcsoport a Sprint gyorsfagyasztott márka után 2012-ben a „bababarát” Sprint Natura termékcsaládját is.

 

Nemzetközi pályán

Az Agrosprint Kft. ma már termelése négyötödét kitevő exportja csaknem 40 európai, közel- és távol-keleti országba irányul, de eljutottak Kanadába, illetve Dél-Amerikába is. Nemzetközi vállalatcsoporttá fejlődve szinte a szektor legtöbb nagy kiskereskedelmi láncával kapcsolatban áll. „Európa legjelentősebb élelmiszeripari óriásvállalatainak beszállítói lettünk, ehhez át kellett venni az uniós szabványokat is a HACCP-től a BIO normákig” – mondja Fülöp Gáborné.

Ahhoz, hogy az AgroSprint Kft. a fenntartható fejlődését növekedési pályán tartsa, és nemzetközi összehasonlításban is versenyképes maradjon a cégcsoport, nemcsak újabb több milliárdos kapacitásbővítő beruházásokat tervez a vállalat 2019-ig, hanem a munkaerőhiány leküzdésére a duális szakképzésbe is bekapcsolódott. A csoport jövője a kollégákon múlik, hiszen a három gyárban már 350-en dolgoznak, de továbbra is „igazi családi vállalkozásként”, a közös vállalatépítés filozófiáját követve. A családi vállalkozás nagy lépés előtt áll, arra készül, hogy a szakképzett menedzsmenttel, tőkebevonással, az optimális üzemméretet elérve nemzetközi nagyvállalattá növekedjen, ahogyan ezt a következő hároméves fejlesztési stratégia meghatározta.

 

„Először mindig piacot építünk, vásárolt alapanyagra, és csak azután fejlesztjük fel hozzá a gyártást, amikor már megvannak a bejáratott, biztos vevők, értékesítési kapcsolatok.”

A fórumról

Friss hírek

A Polaris Kupa első nyertese az FBN-H!

A Párizs melletti Fontainableau-ben tartotta az FBN-I múlt héten az ügyvezető titkárok szokásos éves találkozóját. 30 ország egyesületéből közel 50-en vettek részt az eseményen, s mindenki nagy meglepetésére az FBN-H elhozta az elsőként átadott Polaris Kupát!

   
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 30., Szerda

Családi történetek: „Az izsáki homoktól a nemzetközi cégbirodalomig”

Tommal már tervezzük egy ideje, hogy útnak indulunk és végig látogatjuk egyesületi tagcsaládjainkat. Családlátogatásaink elsődleges célja, hogy jobban megismerjünk Titeket és lássuk, miben tudná Egyesületünk még jobban támogatni Családotokat. Másodlagos célunk pedig, hogy a többi taggal is jobban megismertessünk Benneteket tanulságos történeteitek megosztásával.

Első célállomásunk Jakabszállás volt, ahol nagy örömünkre hat családtag fogadott bennünket a H. Szabó Családból. Bár mindenki nagyon fáradt volt az esti órákban, mégis a humor és a nevetés végig kísérte egész beszélgetésünket.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 11., Péntek

Beszámoló a 14. K&H Klubról (2018. november 28.)

Ékes Ákos (az Üzletfejlesztés vezetője) a november 28.-ai K&H Családi Vállalatok Klubján bevezetőjében beszélt a múlt héten átadott K&H Díjról és a nyertes pályázókról. Kiemelte, hogy idén a legtöbb pályázat a társadalmi felelősségvállalás kategóriában érkezett és a díjat jövőre is meghirdetik majd. A részletekért kattints ide

Örömmel vezette be a nap izgalmas és sokakat érintő témáját, melynek előzménye 4 évvel ezelőttre nyúlik vissza. A K&H klubok indítását megelőzően ugyanis Ákos ellátogatott 10 családi céghez, akiket többek között a cégeladásról is faggatott és 10-ből 10-en azt válaszolták, szívesen eladnák a cégüket, ha a vevő számukra megfelelő árat kínálna.

Egyesületünket 9 család képviselte az eseményen. Képek itt.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. December 17., Hétfő