Az InfoMagazin interjúja Boross Dáviddal, a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Közhasznú Egyesületet (FBN-H) kommunikációs vezetőjével, az Oázis Kertészet társtulajdonosával.

Boross Dávid-          Milyen az átlagos magyar alapító cégvezető?

Az FBN-H felmérései alapján a hazai cégek alapító vezetői nem sokban térnek el a nemzetközi átlagtól. Jellemző rájuk, hogy az alaptevékenységüknek megfelelő végzettséggel rendelkeznek, de az évek alatt megtanultak nem szakmai irányítóként, hanem tulajdonos irányítóként gondolkozni. Érzelmileg kötődnek a vállalatukhoz, hosszú távra, akár 20-30 évre is terveznek. Azonban a rendszerváltás után alakult és most is sikeresen működő vállalatok vezetői mostanra jellemzően az ötvenes- hatvanas éveiket tapossák, így a generációváltásról fognak szólni az elkövetkező évek a hazai KKV-szektorban.

 

-          Mennyiben változott a hazai cégvezetési kultúra a rendszerváltás óta?

Főleg azok cégek lehettek tartósan sikeresek, akik nem kötődtek egy politikai oldalhoz sem, ugyanakkor hajlandóak voltak technológiai, stratégiai váltásra, ha kellett. A versenyképességük záloga a kezdetekben a helyi-piaci adottságokhoz való jó alkalmazkodás volt. A kétezres évekre ezek a hazai vállalatok is fel tudtak halmozni olyan tőkét, amivel hazánkban, illetve egyes esetekben a nemzetközi piacokon is versenyképesek lettek. Ennek megfelelően a vezetésben is egyre szofisztikáltabb hierarchiák alakultak ki, amelyekben már nagyobb szerep jutott a menedzsereknek.

 

 -          Létezik-e markáns különbség a multinacionális, illetve a hazai kkv-s cégkultúra között?

A beosztottak még a legnagyobb családi vállalatokban is személyesen ismerik a munkaadójukat, elmondhatják a véleményüket, ami nagy különbség a nemzetközi óriás cégekhez képest.  És azt se felejtsük el, hogy a generációváltás során a családon belülről érkező új vezető gyakran a vállalati ranglétra legalján kezdi a céges pályafutását s fokozatosan lépeget előre, ami által különleges rálátása lett a vállalat egészére. Ez olyan érték, ami egy multinál nincsen meg. A hazai kkv-knek pedig a menedzsmentkultúra, a modern és hatékony vállalatirányítás terén lenne mit tanulniuk a multiktól. 

A fórumról

Az Egyesület deklarált céljai, hogy a hazai társadalom megismerkedjen a családi vállalat fogalmával, hogy üzeneteink eljussanak a lehetséges tagjainkhoz és partnereinkhez. Az Egyesület olyan minősítő szervezet kíván lenni, melynek tagsága és partneri köre büszkén viseli címét. Ennek érdekében az Egyesület aktív kommunikációs munkát folytat: tájékoztatja a hazai és nemzetközi sajtót, közvetít a tagok és a sajtó között, szükség esetén pedig reagál az eseményekre. Az egységes és világos kommunikáció érdekében a sajtókapcsolatokat ebben a fórumban központosítottuk

A hazai piacon is vannak jó példák a cégutódlásra

A hazai GDP-nek nagyjából a felét családi cégek adják, és nagyjából a foglalkoztatottak felének biztosítanak munkahelyet – mondta Ékes Ákos, a K&H Bank Üzletfejlesztési főosztályának vezetője a Világgazdaság Magyar vállalatok, családi vállalatok című konferenciáján.

Forrás: www.vg.hu 2018.09.27. (Kotroczó Melitta)

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Október 01., Hétfő

Küzdenek az idősekkel, amíg meg nem öregednek

Függetlenül attól, hogy már megtörtént a cégutódlás, vagy még előtte állnak a tulajdonosok, nincsenek könnyű helyzetben – derült ki a Világgazdaság Magyar vállalatok, családi vállalatok című konferenciáján.

Forrás: www.vg.hu 2018.09.27. (Kotroczó Melitta)

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Október 01., Hétfő

Többet fektetnek a jövőbe a többgenerációs cégek

A magyar családi vállalkozások csak minimálisan különböznek a többi kis- és középvállalkozástól – mondta Radácsi László, a Budapesti Gazdasági Egyetem Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ igazgatója a Világgazdaság Magyar vállalatok, családi vállalatok című konferenciáján.

Forrás: www.vg.hu 2018.09.27. (Kotroczó Melitta)

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Október 01., Hétfő

Időben kell dönteni a családi vagyonról

A családi vagyon sorsa nagyon fontos kérdés, az arról szóló rendelkezést nem szabad elodázni – hangsúlyozta előadásában a Magyar Országos Közjegyzői Kamara képviseletében Böröcz Helga a Világgazdaság Magyar vállalatok, családi vállalatok című konferenciáján.

Forrás: www.vg.hu 2018.09.27. (Károly Gábor)

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Október 01., Hétfő

K&H Családi Vállalatok Kiválósági Díj

A K&H díjat hirdet a magyarországi családi tulajdonban lévő vállalkozások számára azzal a céllal, hogy támogassa és elismerje azok hozzájárulását a magyar gazdasághoz és elkötelezettségét a társadalom iránt. Három különböző kategóriában maximum 2-2 díjat ítél meg a zsűri, azaz összesen maximum 6 díj kerül kiosztásra.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Szeptember 27., Csütörtök