Magyarországon a kis- és középvállalkozások mintegy 58 százaléka családi tulajdonban van, ez a csaknem 30 ezer cég állítja elő a GDP több mint felét, és a foglalkoztatottak több mint a felének is ők biztosítanak munkahelyet.

Forrás: https://www.vg.hu 2019. 04. 23. 

Ezeknek a családi vállalkozásoknak a 40 százalékát érinti a generációváltás problémája, mivel a tulajdonos-ügyvezetők átlagos életkora eléri a 65 évet. Elemi érdek, hogy az alapítók szakmai (jellemzően mérnöki) tudása és kapcsolatrendszere a nyugdíjba vonulásuk után ne vesszen el – a sikeres generációváltás egyik legfontosabb része, hogy az alapítók fejében létező érték a vállalkozás értékévé váljon.

A családi vállalkozások különlegessége ugyanis, hogy a cég legnagyobb értéke, az alapító, egyben ma a legnagyobb kockázat is. Mint vezető, személyes kapcsolati hálójával és tudásával működteti a céget, annak minden részletéről tud. Ez a modell azonban felső korlátot is teremt a vállalkozás növekedése szempontjából, egy bizonyos cégméret fölött már strukturáltabb, professzionális cégvezetésre volna szükség. Nem ritka az sem, hogy az alapító több évtizednyi vezetés után nem veszi észre, hogy elhalad mellette a technológiai fejlődés.Az igazán sikeres generációváltás titka, hogy úgy teszi lehetővé a megújulást, hogy közben az alapító felhalmozott tudását, kapcsolati hálóját, a know how-t a cég értékévé konvertálja. Az alapítói tudástranszfer magában foglalhat olyan egyszerűnek tűnő folyamatokat is, mint egy CRM (ügyfélkapcsolat-kezelő) szoftver bevezetése, amely az alapító által névről ismert partnereket, megrendelőket és beszállítókat egy mások által is átlátható és értelmezhető rendszerbe foglalja.

Ezekre az alapokra építhet ugyanis hosszú távon versenyképes vállalkozást az új menedzsment, legyen szó a család következő generációjáról vagy kívülről, többnyire multinacionális vállalatoktól érkező, korszerű ismeretekkel rendelkező vállalatvezetőkről. Szerencsés esetben friss szemlélettel, felismerve az új technológiák, a digitalizáció fontosságát, új rendszerek bevezetésével lendületet adhatnak a vállalkozásoknak – a generációváltás tehát innovációs lehetőség is. Itt jelenhet meg a vállalati sikermodellek egyik legpontosabb módszertana, az agilitás, a transzparenciával, az információátadással, az együttműködő projektmunkákkal, a képzéssel.

Mindez persze finanszírozási kérdés is. A korszerűsítés, az új technológiák bevezetése – akár az alapító fejében meglévő érték átmentését, akár az új irányba történő elindulást szolgálja – mindenképpen pénzügyi ráfordítást tesz szükségessé. E mellé társul a teljes vagy részleges exit, kilépés igénye, vagyis hogy az alapító, illetve a család készpénzre válthassa a vállalatban megtestesülő vagyont, esetleg annak egy részét. Ezen célok támogatására kiválóan alkalmas a tőkeági finanszírozás, amellyel egyrészt átfogó vállalkozásfejlesztési tervek valósíthatók meg, másrészt a tulajdonosi viszonyok újrastrukturálására is módot ad. Az MFB csoport Generációváltási tőkeprogramja az átörökítésre váró családi vállalkozások iránt érdeklődő befektetők számára nyújt társfinanszírozást, a Széchenyi Tőkealap-kezelő tőkealapjai pedig elsősorban a termelő vállalkozásokra összpontosítva támogatják a családi cégek szintlépéséhez szükséges fejlesztéseket.

Az első generáció felépíti, a második fenntartja, a harmadik feléli

– klasszikus Thomas Mann-i recept. A statisztikák még ennél is nagyobb aggodalomra adnak okot: a családi vállalkozások többsége a második generációt sem éli meg. A sikeres vállalkozók szaktudásának, kapcsolatainak a cég számára történő tudatos átörökítésével azonban a jövő sikereinek is meg lehet ágyazni. Egy új, friss szemléletű menedzsmenttel pedig egyenesen óriási innovációs lehetőséggé, a szintlépés keretévé válhat a generációváltás.

A fórumról

Friss hírek

MESSZEHANGZÓ TEHETSÉGEK ALAPÍTVÁNY - MŰVÉSZETEK, TUDOMÁNYOK, ÖNISMERET TÁBORAI - 2019

Vígh Mónika, a Messzehangzó Tehetségek Alapítványának vezetője szerint az élményen keresztüli tanulásnak kiváló terepe egy tábor. Ahogy azt gyakran fogalmazzák, az élménypedagógia segítségével "tanítjuk a taníthatatlant”. A táborozás nagyon drága jószág, de olyan értékekkel gazdagítja a gyerekeket, amik indokolják, hogy minden gyerek számára hozzáférhető legyen, függetlenül családja anyagi helyzetétől.
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Július 08., Hétfő

A Béres történelem

Dr. Béres József, az 1945-ben hadirokkantként hazatért kertész, később a Béres Cseppet megalkotó agrármérnök, kutató és tudós élettörténetét mindannyian jól ismerjük. Tudjuk, mennyire tisztelte a természetet, s hogy ennek köszönhetően jutott el a nyomelemek és ásványi anyagok fontosságának felismerésére. Azt is tudjuk, hogy természetszereteténél csak család- és emberszeretete volt nagyobb, hiszen mindent megtett a húga és később sok-sok ember gyógyulásáért, s a legnehezebb időkben is kitartott „egy buldog makacsságával”, amikor kuruzslással vádolták, meghurcolták és hírnevét besározták. Az igazság azonban előbb vagy utóbb, de mindig kiderül. Érdemei elismeréseként végül találmányát, a Béres Cseppet gyógyszerré minősítették, majd a hungarikumok sorába emelték, a tudóst és gyógyítót pedig a legrangosabb tudományos elismeréssel, a Széchenyi-díjjal tüntették ki.

Az FBN-H családlátogatásaink keretében ezúttal a Béres családdal: ifj. dr. Béres Józseffel, feleségével, Klárával és három gyermekük közül a két idősebbel, Melindával és Marcellel beszélgettünk, akik megosztották velünk gondolataikat a nagyapai örökségről és a családi értékekről, továbbá tapasztalataikat és felismeréseiket a családi vállalkozásukról és a generációváltásról. 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Június 21., Péntek

Így tartható egyben a családi vagyon

A Corvinus Egyetem kapcsán ismertté vált vagyonkezelő alapítványi forma a már meglévő és jogilag körbebástyázott bizalmi vagyonkezeléssel megoldást jelenthet a nagy vagyonok átörökítésére – közölte az Apelso Trust, egy szerdai sajtóbeszélgetésen.

Forrás: privatbankar.hu / 2019.05.29.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Június 20., Csütörtök

Beszámoló az éves konferenciáról

Ismét egy szuper hangulatú éves konferencián vagyunk túl és a szombati közgyűlésen megválasztottuk az új tisztségviselőket is! 38 családból 120 felnőtt és 25 gyerek képviseltette magát az év legnépszerűbb egyesületi rendezvényén. 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Június 13., Csütörtök

A növekedés az új stratégia

A terv azért kell, hogy legyen min változtatni, a stratégiaalkotás pedig valójában nem külső szakértőkkel történik, hanem a kollégákkal. A Megakrán Nyrt. társtulajdonosa, Vitkovics Péter szerint a cél maga a stratégia, célja pedig mindenkinek van. A stratégia része a vízió és a misszió, ami azt mutatja meg, miért vagyunk itt, mi különböztet meg minket másoktól és hol képzeljük el magunkat a jövőben. Az a tulajdonos, aki képes arra, hogy a napi rutinból kiszakadva, elvonulva felülről nézze a saját vállalkozását, az képes a stratégia alkotásra és ahhoz kapcsolódóan akciótervek készítésére is. Ebben segít az Elite program. Úgy gondolja, hogy mindig saját magunkban kell bízni, a saját erőforrásainkra kell támaszkodni és a saját utunkat kell járni. S hogy ehhez mennyire van szükség külső tanácsadóra? Vitkovics Péter szerint a tapasztalt külső szemre szükség van az objektív kép feltárásához, mert a tulajdonost általában egy természetes vakság sújtja.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő