A családi vállalatok életében a generációváltás jó esetben egy előre megfogalmazott utódlási stratégia mentén történik. Vannak azonban olyan váratlan események, amik azonnali cselekvést igényelnek, és nincs idő a stratégiában leírtak betartására.

Forrás: www.agroinform.hu / 2019. május 9. 

Az ilyen kényszerű generációváltás sikerének záloga az azonnali reagálás, a bizonytalanság mérséklése és a segítség elfogadása – vallja a sikeres, átmenet nélküli generációváltásért K&H családi vállalatok kiválósági díjjal elismert Lajtamag Kft.

A K&H támogatási stratégiájának egyik területe a vállalkozásösztönzés, amelynek részeként kiemelt figyelmet fordít a hazai családi vállalatok hosszú távú működésének és a családi értékeik továbbvitelének támogatására – írja a cég közleménye.

„Vállalati üzletágunk felét családi vállalatok adják, ennek köszönhetően közelről látjuk és értjük a szektort érintő problémákat és kihívásokat. Az elmúlt években egyre inkább előtérbe került, mára pedig a legégetőbb kérdéssé vált a generációváltás. Meglátásunk szerint ez az egyik olyan terület, ahol szükségük lehet a cégeknek útmutatásra, hiszen ez elkerülhetetlen és egyben kritikus pont ezen cégek életében, aminek kétféle kimenete lehet: vagy túléli a cég, vagy nem.

A gondosan előkészített és megtervezett utódlási stratégia nagymértékben segítheti a generációváltás sikerességét. Vannak azonban olyan esetek, amikor sajnos nincs idő a stratégia kidolgozására és az abban leírtak betartására, mert egy tragédia azonnali cselekvést igényel” – mutatott rá a családi cégek kihívására Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője. „

Legutóbb a vetőmagokkal foglalkozó Lajtamag Kft. eredményeit ismertük el K&H családi vállalatok kiválósági díjjal, ahol a generációváltás időpontját sajnálatos módon a tulajdonos hirtelen halála jóval előrébb hozta a tervezettnél két gyermeke számára” – tette hozzá Ékes Ákos.

Azonnal reagálni kell

Egy családi vállalatban hirtelen bekövetkező tragédia esetén nincs lehetőség időhúzásra, azonnal reagálni kell a történtekre. „A hirtelen megváltozott helyzetben először a bizonytalanság mérséklésére helyeztük a hangsúlyt. Édesapánk halála után ugyanis nem csak saját magunk, de a munkavállalók, a magyar agrárium fontos szereplői, valamint a belföldi és külföldi partnerek előtt is tisztázni kellett a kialakult helyzetet, és rendszeres tájékoztatással megnyugtatni őket, hogy tovább működtetjük a céget. Ehhez azonban nagy szükség volt az összefogásra, a kollégák szakmai hozzáértésére és arra, hogy higgyenek bennünk. Esetünkben nem volt idő a feladatok folyamatos átadására és megbeszélésére, így csakis együttes összefogással tudtuk tovább vinni az addig felépített vállalati értékeket” – mondta el a tragédia utáni első lépéseket Seiwerth Márton, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.

El kell fogadni a segítséget

Habár Anna már két és fél éve aktívan részt vett a vállalat tevékenységében, a generációs különbségek miatt másfajta szemléletmód jellemeztő őt, mint édesapját. „Megvoltak a mindennapos harcok édesapámmal, és a generációváltás egy nagyon messzi és megfoghatatlan időpontnak tűnt. A tragédia bekövetkezte után azonban nem volt idő betanulásra, hirtelen kellett testvéremmel együtt helyt állnunk, a régi célokat megújítanunk, azok eléréséhez pedig eszközöket és módszereket találnunk. Nem engedhettük, hogy büszkeségünk elhatalmasodjon rajtunk. Rengeteg helyről kaptunk segítséget, tanácsot, ami részben jó, részben viszont nagyon megterhelő volt, de összességében ezeknek köszönhetően sokat fejlődtünk, és mára – közel három évvel a tragédia után – körvonalazódtak a konkrét irányvonalak, melyek mentén a jövőben kívánjuk vezetni a céget” – mondta el Seiwerth Anna, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.

A fórumról

Friss hírek

A stratégia tervezés szükséglete és gyakorlata a családi vállalkozásoknál

A stratégia és a taktika megkülönböztetésével kezdte előadását Dr. Tomcsányi Péter, a Prime Rate Kft. ügyvezető tulajdonosa a 19. K&H Családi Vállalatok Klubján február 19-én. A stratégiában azt fogalmazzuk meg, hogy a hosszabb távú célok érdekében milyen cselekvéseket fogunk elvégezni, szemben a taktikával, mely a célok elérését szolgáló rövidtávú lépések sorozatát jelenti.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2020. Február 28., Péntek

Mítosz és gyakorlat: a stratégia jelentősége a gyakorlatban

A stratégia egy meghatározó alapja a vállalat irányításának, viszont a cél nem csak egy jól megírt dokumentum elkészítése, hanem egy valódi terv, amely irányt ad a megvalósításhoz és az ahhoz kapcsolódó képességek kiépítéséhez tudtuk meg Juhász Lászlótól, a Boston Consulting Group ügyvezető igazgatójától a 19. K&H Családi Vállalatok Klubján február 19-én.

A BCG egy 60 éves globális vezetési tanácsadó vállalat, mely kezdetben különböző iparágakban vizsgálta a sikeres stratégiákat. A cég az utóbbi 5 évben a duplájára növekedett, Magyarországon pedig regionális központként működik 1997 óta. A diverzitás náluk nem csak szlogen, ténylegesen is sok iparágban vannak jelen. Ügyfeleik között nemcsak multik, hanem tradicionális magyar vállalatok is megfordulnak, melyek sokszor a legérdekesebb projekteknek bizonyulnak.   

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2020. Február 28., Péntek

Kisvárdán jártunk

November 15-én 20 családból közel 50-en vettünk részt a Master Good gyárlátogatáson, melynek során meglátogattuk az új szervesanyag kezelő központjukat Nyírjákón, majd a csirkefeldolgozó gyárukat Kisvárdán. Nagy élmény volt a különlegesen finom csirkehúsokból készült ebéd és vacsora és a család történetét bemutató megható kisfilm is.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. November 19., Kedd

Konfliktuskezelés felsőfokon - Beszámoló a novemberi klubról

17 családból közel 40 családtag vett részt november 7-én a klubon a Marriott Hotelben, melynek központi témája a mediáció volt. Meghívott előadónk - Dr. Gulyás Kálmán - szerint az emberiség története azonos a konfliktusok történetével, hiszen az emberi élet alapvető tapasztalata a konfliktus.

A klubon készült képekhez kattints ide!

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. November 19., Kedd