Magyarországon közel 1,8 millió vállalkozás volt 2018-ban, és tízéves intervallumot tekintve jól látszik, hogy ez a szám szinte folyamatosan emelkedik. Jelentős szerkezeti átalakulás is volt az elmúlt tíz évben az önálló vállalkozások javára, ugyanis 10 évvel ezelőtt még 36 százalék volt a társas, és 64 százalék az egyéni vállalkozás aránya. Ez napjainkra eltolódott, és 70 százalékot tesz már ki az egyéni vállalkozások aránya – emelte ki Freid Mónika, a Központi Statisztikai Hivatal Tájékoztatási Igazgatóságát irányító elnökhelyettese, a Világgazdaság Magyar vállalatok, családi vállalatok című konferenciáján.

Forrás: www.vg.hu / 2019. 09. 26.

A működő vállalkozások egy szűkebb kört jelentenek, valamivel több, mint 700 ezres közösséget alkotnak.

 

Az egyéni vállalkozóknak a minimális túlsúlya mellett a társas vállalkozások szerkezete lényegében évek óta változatlan, zömében kft-k és bt-k vannak túlsúlyban, és csak 1,3 százalékot képviselnek a zrt-k a teljes vállalkozási körben.

 

Tevékenységi adatok alapján a vállalkozások túlnyomó része a kereskedelemben, valamint a gépjárműjavítás területén működik, ezt követi a tudományos és műszaki tevékenység, a harmadik a sorban az építőipar.

 

Ha azt is vizsgáljuk, hogy milyen az egyéni, illetve társas vállalkozások aránya ezeken belül, megállapítható, hogy a legtőkeigényesebb és nagy létszámot igénylő ágazati körben lényegesen magasabb a társas vállalkozások részaránya, és jellemzően a szolgáltatási szektorban nagyobb a súlya az egyéni vállalkozásoknak és kkv-knak. Ez azt jelenti, hogy ezer cégből 992 kisvállalkozásnak tekinthető, 7 középnek, és csak egy nagyvállalatnak. A kisvállalkozásoknál főként a kereskedelem és tudományos, műszaki tevékenység teszi ki a legnagyobb arányokat, míg a közép és nagyvállalatok esetében a feldolgozóipar a legnagyobb arányú.

 

Tavaly közel százezer új vállalkozás alakult, közel negyede a pénzügyi szektorban, 20 százaléka a művészet, szórakoztatás szektorában, és a mezőgazdaság és építőipar, amelyben 15 százalék feletti volt az új vállalkozások aránya.

 

A gazdaság növekedése, a potenciál, az innováció előhívott egy olyan vizsgálati fókuszt is, hogy megfigyeljék, melyek a gyorsan növő vállalkozások. Azok a tíz főnél nagyobb vállalkozások sorolhatók ide, amelyek 3 éven keresztül átlagosan 10 százaléknál jobban tudják növelni mind a létszámukat, mind az árbevételüket. A KSH szakértője elmondása szerint ez a szám 2010-ben még háromezer alatti volt ez a létszám, 2017-ben azonban már meghaladta a négyezret.

 

A gyorsan növő cégek mögött általában valamilyen innovációt látnak, és közben a szervezetfejlesztést is.

 

Kizárólag Budapesten és Pest megyében jellemző, hogy a társas vállalkozásoknak túlsúlya van az országban, minden más megyében az egyéni vállalkozások vannak többen.

 

A kkv-k túlnyomó részét a mikrovállalkozások teszik ki, és szolgáltatást végeznek,de haladva a cégmérettel felfelé, egyre nő a termelő szektor aránya a szolgáltatás rovására. A foglalkoztatottak számát tekintve, a kkv-k adja a foglalkoztatottak 65 százalékát, ezen belül is 35 százalék a mikrovállalkozások, 18 a kisvállalkozások, és 12 a középvállalkozások

aránya. Hozzáadott értékben azonban kevesebb, mint felét állítják elő a kkv-k, és csak 16 százalékot tesznek ki az összes vállalkozás export árbevételéből.

 

A hazai irányítású vállalkozások a foglalkoztatottak 74 százalékát, a beruházások 54 százalékát, és a hozzáadott érték 50 százalékát teszik ki.

A fórumról

Friss hírek

A stratégia tervezés szükséglete és gyakorlata a családi vállalkozásoknál

A stratégia és a taktika megkülönböztetésével kezdte előadását Dr. Tomcsányi Péter, a Prime Rate Kft. ügyvezető tulajdonosa a 19. K&H Családi Vállalatok Klubján február 19-én. A stratégiában azt fogalmazzuk meg, hogy a hosszabb távú célok érdekében milyen cselekvéseket fogunk elvégezni, szemben a taktikával, mely a célok elérését szolgáló rövidtávú lépések sorozatát jelenti.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2020. Február 28., Péntek

Mítosz és gyakorlat: a stratégia jelentősége a gyakorlatban

A stratégia egy meghatározó alapja a vállalat irányításának, viszont a cél nem csak egy jól megírt dokumentum elkészítése, hanem egy valódi terv, amely irányt ad a megvalósításhoz és az ahhoz kapcsolódó képességek kiépítéséhez tudtuk meg Juhász Lászlótól, a Boston Consulting Group ügyvezető igazgatójától a 19. K&H Családi Vállalatok Klubján február 19-én.

A BCG egy 60 éves globális vezetési tanácsadó vállalat, mely kezdetben különböző iparágakban vizsgálta a sikeres stratégiákat. A cég az utóbbi 5 évben a duplájára növekedett, Magyarországon pedig regionális központként működik 1997 óta. A diverzitás náluk nem csak szlogen, ténylegesen is sok iparágban vannak jelen. Ügyfeleik között nemcsak multik, hanem tradicionális magyar vállalatok is megfordulnak, melyek sokszor a legérdekesebb projekteknek bizonyulnak.   

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2020. Február 28., Péntek

Kisvárdán jártunk

November 15-én 20 családból közel 50-en vettünk részt a Master Good gyárlátogatáson, melynek során meglátogattuk az új szervesanyag kezelő központjukat Nyírjákón, majd a csirkefeldolgozó gyárukat Kisvárdán. Nagy élmény volt a különlegesen finom csirkehúsokból készült ebéd és vacsora és a család történetét bemutató megható kisfilm is.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. November 19., Kedd

Konfliktuskezelés felsőfokon - Beszámoló a novemberi klubról

17 családból közel 40 családtag vett részt november 7-én a klubon a Marriott Hotelben, melynek központi témája a mediáció volt. Meghívott előadónk - Dr. Gulyás Kálmán - szerint az emberiség története azonos a konfliktusok történetével, hiszen az emberi élet alapvető tapasztalata a konfliktus.

A klubon készült képekhez kattints ide!

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. November 19., Kedd