A cégek élettartama egyre rövidebb és a kutatások arra engednek következtetni, hogy a cégek fele a következő 10 évben el fog tűnni. A Mann+Hummal Holding tulajdonosai úgy döntöttek, hogy nem várják meg a bomlasztó szereplőket, hanem átalakítják a saját cégüket új üzleti modellek kidolgozásával - tudtuk meg Weissenbacher Emesétől, a Mann+Hummel Holding GmbH pénzügyi vezetőjétől.



.

 

1975-ben, amikor a Kodak még élenjárt a kémiai alapú filmtekercsek gyártásában, egy mérnökük megtervezte annak a kamerának a prototípusát, amihez már nem kellett filmtekercs, lehetővé téve a digitális kép készítését. Az akkori vezetőség erre az új és bomlasztó ötletre nem volt vevő és nem tudott élni az újítással, az üzleti modelljüket nem tudták átállítani a digitális technológiára, ezért 2012-ben csődbe mentek.

A cégek többsége a legjobb technológiát és a legjobb terméket szeretné biztosítani a legjobb ügyfeleknek. Pedig sokan nem engedhetik meg maguknak a legjobb termékeket. Ők olcsóbb termékekhez szeretnének hozzájutni, ezért van szükség bomlasztó innovációkra és termékekre. Az innováció segít túllépni azokon a technológiákon, amelyek egy –egy céget sikeressé tettek, ugyanakkor sérülékennyé is teszik őket a bomlasztó technológiákkal szemben.

De vajon egy családi vállalat kultúrája hogyan van harmóniában a digitális változásokkal?

A Mann+Hummel lég- és folyadékszűrőket gyárt elsősorban az autóipar számára, de ipari szűrőmegoldásokat is kínálnak pl. szennyvízkezelésre. A céget 2 család alapította 1941-ben, akik mind a mai napig tulajdonosok. 20.000 alkalmazottal (köztük mintegy 1000 mérnökkel) 4 mrd Eur éves árbevételt produkálnak.

Víziójuk, hogy a szűréstechnikai megoldások területén – mely egy 50-60 mrd éves árbevételű nagy növekedési potenciállal rendelkező piacot jelent - vezető szerepet töltsenek be. A szállítás és járműipar területén már piacvezetők. Küldetésük a hasznos elválasztása a károstól és egy jobb, tisztább világhoz való hozzájárulás. Legnagyobb értekik a koncentráció, az innováció, a vezetés, a bizalom, a helyzetbe hozás és az eredmények.

Nagy kihívást jelentő, ellentmondásos világban élünk. A járműiparban óriási kihívásokkal kell szembenézni, elérkezett az önvezető autók kora, lassul a gazdasági növekedés, mindenhol jelentkeznek a házon belüli problémák. Vajon hogyan lehet utat találni ebben a komplex környezetben? Hogyan válhatnak motiválttá az emberek, hogy ezt az ijesztő világot befogadják ás kövessék a megalkotott új startégiákat?

A Mann+Hummel válasza a növekedési keretrendszer és az emberek. Az új stratégiájukban megfogalmazták mit, miért  és hogyan, a dolgozókat pedig ez érdekli leginkább, hogy mi a vállalat célja és miért jöjjenek be dolgozni nap, mint nap.

A „mit” megmutatja azokat a tendenciákat, amik hatással vannak a cégre. (megatrendek: e-mobilitás, digitalizáció, fenntarthatóság) Ha ezekkel már tisztában vagyunk, akkor tervezhetők  azok a lépések, melyekkel a céget és az embereket felkészítjük a változások túléléséhez.

A Mann+Hummel-nél nagy előkészítésre volt szükség, 5 évig tartott az előkészítési szakasz.

Elsőként a cégvezetést helyezték szakmaibb alapokra: az igazgatótanács alatt egy új vezetői szintet hoztak létre, így a tanácshoz kevesebb direkt jelentés érkezett. 2015-ben felvásároltak egy amerikai céget, mely nagy mérete miatt nagy kihívást jelentett a korábbi kis felvásárlásokhoz képest. Korábban az organikus növekedés volt jellemző külsősök bevonása nélkül, mely 2015-ben nem volt tovább fenntartható. A folyamatok egyszerűsítésére és a működési modell átalakítására volt szükség. A szűréstechnológia területén történő előre lépésre kezdtek koncentrálni, hiszen ez volt a főtevékenység, a többi leépítésre került.

Az átalakulásra építő megközelítés eredményeként a főtevékenység átalakult, megismerték az ügyfelek új elvárásait. Nagy problémát jelentett számukra az elektromos autók megjelenése, hiszen ott más jellegű szűrőkre van szükség. Bővíteni kellett az ismereteiket, a tudásukat. Megnézték, hogyan tudnak hozzájárulni a kültéri szennyezettség csökkentéséhez, ennek érdekében kidolgoztak egy finomrészecskeszűrő megoldást. Németországban már alkalmazzák, ennek köszönhetően csökkentik a légszennyezést az utakon és a városokban. 

Más üzleti területeket is megvizsgáltak, elindították az épületek légszűrését is, továbbá elválasztották a szállítmányozást a környezetvédelemtől. Mivel az ügyfeleik minőségi elvárásai nagyon magasak, így szerették volna felhasználni a digitalizációs technológiát az új üzleti modellek kialakításában. Ennek eredményeképpen létrehoztak egy felhő alapú rendszert traktorokkal dolgozó farmerek részére, akik az adataikat feltöltve nyomon követhették az alkatrészek cseréjének gyakoriságát. Ezt a tapasztalatot később átvitték át az épületgépészetbe is, így hozzájárultak az épületek jobb levegőminőségéhez.

Az új termékeket ma már az elvárásoknak és az igényeknek megfelelően fejlesztik, ehhez új digitális platformot dolgoztak ki Szingapúrban. Digitalizálták a kutatás-fejlesztést, hogy csökkentsék a termékfejlesztés idejét, e-kereskedelmet alkalmaznak és digitális gyáraik vannak a gyártási idő csökkentése érdekében. Megosztott szolgáltatási platformokat hoztak létre, alkalmazzák a mesterséges intelligenciát, ügyfélszolgálatukat kiszervezték és más vállalatokkal is együttműködnek, a jobb és gyorsabb tanulás érdekében. Keresik a fiatalok ötleteit  és a start-upokat, de nem fektetnek be kockázati tőkét olyan területeken, mely teljesen eltér az ő működésüktől.

A hiba nélküli termékek gyártására szocializálódtak, melyek az első naptól tökéletesen működnek, most viszont nagyobb szükség van a vállalkozószelleműségre. Hogyan lehet átállni egy kockázatorientált struktúrára?

A digitális átállás érdekében a cégkultúrán is változtatni kellett, ez volt a legnehezebb. 75 éves cégként nehéz a paradigmaváltás. Munkavállalókat szabadítottak fel, akik ötletelhettek és a jó ötletekhez költségkeretet biztosítottak. Ennek eredményeképpen vezették be Stuttgartban a finomporszűrő oszlopokat 20%-kal csökkentve a szennyezettséget, így nem kellett kitiltani a dízelautókat Stuttgartból. Egy másik fiatalokból álló csapat kidolgozott egy módszert, amivel mérhető, hogy a levegő minősége az adott légtérben 8-10 óra múlva milyen lesz.

Sosincs garancia arra, hogy sikeres lesz-e egy cég digitális átállása, de nincs más választás. Ha valami nem működik, abba lehet hagyni, de utána fel kell állni és tovább kell menni. A sikernek nincs biztos receptje. Náluk bevált a hosszú felkészítési idő és az előre meghatározott útvonalterv, amin végig lehetett haladni. Elkötelezettek a változás mellett, ellenkező esetben a következő 20 évben eltűnnének a palettáról, de még mindig nem tudták maximálisan kiaknázni a fiatalokban rejlő energia forrásokat..  

A fórumról

Friss hírek

Találkozás X, Y, Z-vel és esetleg Alphával

Szeptember 26-án a Soterline Oktatási Központban Bardóczy Zsuzsanna kommunikációs szakértő előadásával a generációk jobb megértését segítette, játékos feladatai pedig nemcsak megnevettettek minket, de az együttműködési és rajzolási képességeinket is fejlesztették. Kellett egy-két nap, mire az elhangzottak és a Zsuzsa új megközelítési módjai leülepedtek bennünk, de bizonyára mindenki hozott néhány hasznos gondolatot magával a tarsolyában. Köszönet a program megszervezéséért fórumunk vezetőjének, Dóra Hajnalkának, a helyszín biztosításáért pedig Szótér Ellának! Képek itt!    

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Október 09., Szerda

A startupok és az innováció helye és szerepe a családi vállalatoknál - Beszámoló az októberi klubról

Közel 30 családból több, mint 50-en vettek részt október 3-án a klubon a Marriott Hotelben. Képek itt. Varga Szabolcs (Bank Guttmann) előadását az induló vállalkozások helyéről és szerepéről a családi vagyonmegosztásban ide kattintva tudod letölteni. Várdy Zoltán (Design Terminal) előadása az innováció szerepéről egy családi vállalat fejlődésében ide klikkelve érhető el.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Október 09., Szerda

Női utódok ügyvezető szerepben - Beszámoló a szeptemberi klubról 1. rész

20 családból 40-en gyűltünk össze szeptember 12-én az első őszi klubon a Marriottban. Képek ittCsizmadia Edit, A Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) szakmai vezetője előadásában a magyarországi vállalatok fenntartható gyakorlatairól beszélt. Prezentációját ide kattintva tudod letölteni.

Deák Brigi (Biofilter) panelbeszélgetés keretében a felelős vállalatirányításról és a következő generációk támogatásáról kérdezte lendületes, fiatal, második generációs női ügyvezető tagjainkat: Egyed Lindát (Fino-Food), Berger Timit (Magyar Pénzügyi Közvetítő) és Magyar Katát (Trans Lex Work).

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Október 09., Szerda

Gyakorlati projekt a Corvinus Egyetem mesterszakos hallgatóival

Ahogy a korábbi években is, a Corvinus Egyetem a számára stratégiailag fontos cégeknek és más szervezeteknek 3 fős mesterszakos hallgatói csapatok munkavégzését ajánlja fel a Gyakorlati projekt tárgy keretében. A csapatok munkája szeptember végétől december elejéig tart és teljesen ingyenes. A részletes ismertetőhöz kattints ide!

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Szeptember 19., Csütörtök