6 olyan tévhit kering a generációváltásról, melyektől érdemes lenne elszakadni – tudtuk meg Dr. Drótos Györgytől, a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézetének vezetőjétől november 20-án a K&H Bank 18. Családi Vállalatok Klubján.

 

 

A Corvinus Egyetemen alakult és két német alapítvány, a Péter Horváth Stiftung és a Stiftung Familienunternehmen által finanszírozott Családi Vállalatok Központ missziója az egész országra kiterjedő kutatás, a nextgenek és más érdeklődők oktatása, képzése, illetve különböző rendezvényeken a családi vállalati forma népszerűsítése.

Az első hazai – generációváltást feltérképező - nagymintás reprezentatív kutatást is ők végezték. Ebből egyértelműen kiderült, hogy a családi vállalatok működése nem mindig a tankönyvi modelleket követi, ugyanakkor több tévhit, illetve sztereotip  felfogás is él a vállalkozók között. Melyek ezek?

  1. A kutatások azt mutatják, hogy a családi vállalatok utódlásának folyamatában nincsenek jól elkülöníthető fázisok és nem feltétlenül folyamatosan előre haladó a folyamat. A gyakorlatban sokszor történik visszalépés, előfordulhatnak ismétlődő lépések és az utódok sokszor ingadoznak az útkeresés időszakában. A folyamat tehát előre pontosan nem megtervezhető és menet közben rugalmasan változtatható.
  2. Az alapítók nagy része úgy gondolja, hogy az átvételre a legalkalmasabb a fiú utód, de mindenképpen egy egyenesági leszármazott, valójában azonban egy alapítótól többen is át vehetik a családból az irányítást. Legjobb példa erre Weiss Manfréd cége - a valaha volt legnagyobb magyar vállalkozás -, amit aztán a veje vitt tovább. Az olyan lehetőségekkel pedig, mint például a bizalmi vagyonkezelés vagy a cégértékesítés a legtöbben nem is foglalkoznak.
  3. Sokan úgy vélik, hogy az átadás mindig az ügyvezetés és a tulajdon együttes és 100%-ban történő átadását jelenti, ez azonban nem aranyszabály és a nemzetközi gyakorlatban egyáltalán nem természetes. Érdemes végig gondolni, szükséges-e egyszerre átadni a tulajdonrészt és a vezetést, továbbá hány százaléka és milyen lépésekben, feltételekhez kötve kerüljön átadásra.
  4. Tévhit az is, hogy a generációváltás folyamatát pusztán az üzleti logika vezérli. A kutatások egyértelműen bizonyítják, hogy a pszichológiának sokszor nagyobb a szerepe és a társadalom is erősen befolyásoló tényező. Azokban az országokban persze, ahol már a 3., 4. vagy 5. generációváltás zajlik, egészen más a gyakorlat.
  5. A legtöbb alapító a vállalat átstrukturálását és professzionalizálását már az utódjára szeretné hagyni. Fontos azonban ezt már a generációváltás előtt elkezdeni, különben az utód bajban lesz, illetve külső értékesítésnél a vállalkozás értékét nagyban befolyásolja. A nextgenek valóban alkalmasabbnak tűnnek a digitalizációs átállásra, de ezt mindenképpen az alapítókkal együtt érdemes elkezdeni.
  6. Az sem feltétlenül szükséges, hogy az alapító az utódlás után kivonuljon a vállalkozásból és találjon magának egy saját homokozót. Miért ne végezhetne komoly feladatokat később is a cégnél egy olyan alapító, aki egész életét a cégnek szentelte? Ha inspiráló emberként ott marad bizonyos szerepeket felvállalva, továbbra is hasznára lehet a vállalkozásnak.

A fórumról

Friss hírek

Kisvárdán jártunk

November 15-én 20 családból közel 50-en vettünk részt a Master Good gyárlátogatáson, melynek során meglátogattuk az új szervesanyag kezelő központjukat Nyírjákón, majd a csirkefeldolgozó gyárukat Kisvárdán. Nagy élmény volt a különlegesen finom csirkehúsokból készült ebéd és vacsora és a család történetét bemutató megható kisfilm is.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. November 19., Kedd

Konfliktuskezelés felsőfokon - Beszámoló a novemberi klubról

17 családból közel 40 családtag vett részt november 7-én a klubon a Marriott Hotelben, melynek központi témája a mediáció volt. Meghívott előadónk - Dr. Gulyás Kálmán - szerint az emberiség története azonos a konfliktusok történetével, hiszen az emberi élet alapvető tapasztalata a konfliktus.

A klubon készült képekhez kattints ide!

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. November 19., Kedd

Találkozás X, Y, Z-vel és esetleg Alphával

Szeptember 26-án a Soterline Oktatási Központban Bardóczy Zsuzsanna kommunikációs szakértő előadásával a generációk jobb megértését segítette, játékos feladatai pedig nemcsak megnevettettek minket, de az együttműködési és rajzolási képességeinket is fejlesztették. Kellett egy-két nap, mire az elhangzottak és a Zsuzsa új megközelítési módjai leülepedtek bennünk, de bizonyára mindenki hozott néhány hasznos gondolatot magával a tarsolyában. Köszönet a program megszervezéséért fórumunk vezetőjének, Dóra Hajnalkának, a helyszín biztosításáért pedig Szótér Ellának! Képek itt!    

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Október 09., Szerda

A startupok és az innováció helye és szerepe a családi vállalatoknál - Beszámoló az októberi klubról

Közel 30 családból több, mint 50-en vettek részt október 3-án a klubon a Marriott Hotelben. Képek itt. Varga Szabolcs (Bank Guttmann) előadását az induló vállalkozások helyéről és szerepéről a családi vagyonmegosztásban ide kattintva tudod letölteni. Várdy Zoltán (Design Terminal) előadása az innováció szerepéről egy családi vállalat fejlődésében ide klikkelve érhető el.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Október 09., Szerda